Een demonstratieproef waarin u laat zien hoe leerlingen hun eigen meetlint van papier kunt maken. In het geval dat de school niet over meetlatten of meetlinten voor leerlingen beschikt, kan een bijkomend doel zijn de leerlingen te voorzien van een eigen meetlint waarmee ze lengtemetingen kunnen doen.
Bij deze demo worden huis- tuin- en keukenmaterialen gebruikt.
De uitvoering in de klas valt uiteen in drie delen: introductie, de demo zelf en de leerlingactiviteit.
Introductie: De meter is een eenheid van lengte. Van oudsher zijn er veel eenheden in gebruik geweest. Voorbeeld daarvan is de voet. Elk land of zelfs een stad of regio had zijn eigen eenheid van lengte. De Engelse voet (foot) is 0,3048 m). De Rijnlandse voet die in Nederland veel werd gebruikt is 0,3140 m. Beide zijn verdeeld in 12 duimen. De Amsterdamse voet is weer anders: 0,2831 m en verdeeld in 11 duimen. De verschillende eenheden van lengte veroorzaakte natuurlijk veel verwarring bij de internationale handel. Daarom zijn de meeste landen overgestapt op de meter als internationale eenheid van lengte, alhoewel de Engelse voet nog veel wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de VS.
Demo: U laat zien hoe je een meetlint kunt maken. Afhankelijk van wat beschikbaar is gebruikt u millimeterpapier, papier met cm-hokjes of blanco papier waarop u zelf met behulp van een liniaal een maatverdeling aanbrengt. Daarna laat u enkele leerlingen ermee een aantal voorwerpen uit de klas opmeten.
Leerlingactiviteit: de leerlingen maken zelf een meetlint van tenminste één meter lang. De leerlingen kunnen ook de opdracht krijgen hun meetlint thuis te maken en mee naar school te nemen. Zie 3. Didactische aanwijzingen.
U hebt nodig (de leerlingen kunnen er zelf voor zorgen):
Knip het stuk papier over de lengte in een aantal stroken van ongeveer 2 cm breed. Plak de stroken aan elkaar en ga dan de streepjes zetten. Zet eerst de decimeter-strepen. Dat is goed zichtbaar voor de leerlingen. Beperk u tot de eerste twee decimeters bij het verdelen in cm.
De verdeling in mm is lastig te doen, kost veel tijd en het resultaat is niet zichtbaar vanuit de klas. Laat dit dus achterwege of verdeel alleen de eerste cm in mm.
Leerdoel: de leerlingen kennen enkele eenheden van lengte, waaronder de meter, kunnen aangeven dat de grootte ervan op afspraken is gebaseerd en kunnen een meetlint gebruiken om een lengte te meten.
Didactiek bij de leerlingenactiviteit
Toepassing: