Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 20:45 uur

Geef hier uw commentaar

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 11:39 uur

Hebben jullie ook problemen met de gegeven tabel? Er wordt een massa gegeven in g/L?????

Door: Leferink | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 13:28 uur

Geen problemen mee, er staat massa zout in zeewater in g/L.

lijkt mij duidelijk.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 21:46 uur

Nou, als een leerling bij mij een verslag inlevert waarin de massa wordt gegeven in een concentratie-eenheid, dan ben ik bang dat daar toch een puntje verdwijnt van het o zo begeerde cijfer. Ik moet toegeven dat ik ook erg veel moeite had in de vorige vraag met de opmerking "uitkomst". In de tekst worden namelijk 2 dingen beschreven, 1. "Ze vragen zich af hoeveel gram zout per liter zeewater is". 2. "Ze bepalen daarom de totale massa van de ..."

Is "de uitkomst" nou de massa of de concentratie (g/L)? In het tweede geval zijn ze een beetje getraind op instinkers, aangezien met die breuk het altijd vervelend denken is. Kost tijd en twijfel. En ja, het leidt tot hetzelfde antwoord bij 24, maar het is onnodig misleidend.

Door: Overweg | Datum: Maandag 29 mei 2017, 15:13 uur (Bewerkt op: 29-05-2017 15:14)

Ik ben het met den Boer eens.

Een leerling die met een juiste berekening uitkomt op 33 gram maar vergeet te vermelden dat het per liter is, krijgt volgens het correctiemodel (terecht) een punt aftrek wegens verkeerde eenheid.

Dan vind ik in het examen ook geen misleidende teksten moeten staan met onjuistheden, tenzij de vraag dáárop gericht is.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 29 mei 2017, 21:11 uur

Ik ben alijd blij als ik met iemand overweg kan.