Vraag 03

Vraag 03

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 12 mei 2019, 12:23 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: de Boer | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 11:22 uur

Figuur 2 is op schaal getekend.

Als je P1 bepaald met de schaalfactor en je berekend dan het volume, dan krijg ik 8,6 m3.

Dit staat niet in CV. Mag ik deze methode goed rekenen?

Door: van Garderen | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 12:41 uur

Lastig. Er staat expliciet dat de figuur op schaal is en het is dus een alternatieve goede oplosmethode. Daarbij hoort een marge die kun je zelf inschatten.
Daar staat tegenover dat er Bereken staat en niet Bepaal. De leerling zou moeten weten dat je dan niet op mag meten.

Ik zou het goed rekenen, maar ik kan mij voorstellen dat je een tweede corrector tegenkomt die het tweede argument belangrijk vind. Dan heb je weinig houvast voor een pittige discussie

Door: Kortstra | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 20:29 uur

Er staat inderdaad bereken, dus is het opmeten als onderdeel van de oplosmethode niet toegestaan. Dus hoewel leuk gevonden in dit geval wel fout.

Door: Huub Franzel | Datum: Woensdag 15 mei 2019, 17:17 uur

Ik bergijp toch niet zo goed de tweede opmerking. Ik heb een leerling die voor beide factoren vermenigvuldigt i.p.v. deelt. De rest gaat allemaal goed inclusief completeren van de berekening. Mag ik dan toch het completerenpunt niet geven? Dit zegt de opmerking volgens mij (beide factoren niet of onjuist) maar ik vind dat wel erg streng.

Of lees ik de opmerking verkeerd?

Door: Kortstra | Datum: Woensdag 15 mei 2019, 18:58 uur

Het is inderdaad wel streng maar wel zoals het er staat. Dus helaas in dat geval geen punten.

Door: Paul Neggers | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 12:43 uur

Ik heb een leerling die E/0,8 *100 en E/0,35 *100 doet. Hierdoor komen de energie waarden een factor 100 te hoog uit. Geldt voor dit geval ook de opmerking van het cvs?

Door: van Garderen | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 13:14 uur

@paul dat lijkt mij een rekenfout 2e bolletje gewoon toekennen. Er is immers gedeeld door 0,8 en gedeeld door 0,35

 

Door: Paul Neggers | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 14:22 uur

@van Garderen, bedankt! Ik vond het al zuur voor de leerling.

Door: Erik van Beek | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 16:22 uur

lijkt mij ook zolang ze maar delen door het rendement als factor of procenten hebben ze factor goed toegepast. dus alleen rekenfout

 

Door: Ockhorst | Datum: Maandag 27 mei 2019, 16:19 uur

Toch maar even vragen (bezig met 2e correctie): een leerling geeft als eenheid amp ipv A (juiste afkorting) of Ampere (hele woord). Ik heb altijd geleerd dat het A of ampere (of een ander setje) moet zijn, maar ik kan het niet zo expliciet terugvinden. In de syllabus, bijlage 2, is een lijst met symbolen en afkortingen. Maar zijn die verplicht? In het CV kan ik dat niet terugvinden. Ik zal deze vraag ook even bij algemeen neerzetten. Het wordt natuurlijk snel vervelend dan met sec en seconde.