Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 12 mei 2019, 20:37 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Kortstra | Datum: Maandag 13 mei 2019, 23:04 uur

In de syllabus staat: "temperatuurverandering van een stof beschrijven als het gevolg van het toe- of afvoeren van warmte"
In deze vraag worden twee stoffen gebruikt (dus niet een stof) en wordt gebruik gemaakt van het toe- en afvoeren van warmte.
In mijn ogen had deze vraag alleen zo mogen worden gesteld als het opgedeeld was in deelvragen, bijvoorbeeld:

De steen van graniet heeft een massa van 2,3 kg en een begintemperatuur van 384 °C. Door de steen in een hoeveelheid water van 18 °C te dompelen kan deze hoeveelheid water net tot het kookpunt (van 100 °C) worden gebracht. Verwaarloos het opwarmen van de houten pot en warmteverlies naar de omgeving
Voer onderstaande stappen uit:
- bereken hoeveel warmte de kookstenen hierbij hebben afgestaan aan het water
- bereken de massa van het water dat hiermee tot het kookpunt is gebracht

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 20:25 uur

ik heb in mijn groep een aantal overstappers uit VWO 4/5 en het valt mij op dat deze leerlingen deze opgave zonder probleem oplossen met Qop=Qaf. De rest worstelt er wat meer mee, vooral met de ΔT van graniet. Denk dat inderdaad een opsplitsing beter had kunnen werken.

Door: Ockhorst | Datum: Woensdag 15 mei 2019, 13:45 uur

c_graniet is al gegeven, dus een leerling zoekt alleen c_water op en schrijft dat op. Is 0 punten volgens het CV, maar da's wel een beetje flauw want c_graniet hoeft helemaal niet te worden opgezocht.

Door: Paul Neggers | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 16:16 uur

Ben het helemaal met Kortstra eens, het beginsel van Black komt helemaal niet voor in de eindtermen. Dus ze hadden deze vraag anders moeten stellen. Het is voor de leerlingen onduidelijk dat de eindtemperatuur van de kooksteen ook 100 graden Celsius wordt. Voor het verdampen wordt ook warmte gebruikt, als hier rekening mee gehouden wordt dan wordt de berekende massa kleiner.