Vraag 14 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
12
mei
2019,
20:37 uur
Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Kortstra
|
Datum:
Maandag
13
mei
2019,
23:04 uur
In de syllabus staat: "temperatuurverandering van een stof beschrijven als het gevolg van het toe- of afvoeren van warmte" De steen van graniet heeft een massa van 2,3 kg en een begintemperatuur van 384 °C. Door de steen in een hoeveelheid water van 18 °C te dompelen kan deze hoeveelheid water net tot het kookpunt (van 100 °C) worden gebracht. Verwaarloos het opwarmen van de houten pot en warmteverlies naar de omgeving |
||
Door: Saarloos
|
Datum:
Dinsdag
14
mei
2019,
20:25 uur
ik heb in mijn groep een aantal overstappers uit VWO 4/5 en het valt mij op dat deze leerlingen deze opgave zonder probleem oplossen met Qop=Qaf. De rest worstelt er wat meer mee, vooral met de ΔT van graniet. Denk dat inderdaad een opsplitsing beter had kunnen werken. |
||
Door: Ockhorst
|
Datum:
Woensdag
15
mei
2019,
13:45 uur
c_graniet is al gegeven, dus een leerling zoekt alleen c_water op en schrijft dat op. Is 0 punten volgens het CV, maar da's wel een beetje flauw want c_graniet hoeft helemaal niet te worden opgezocht. |
||
Door: Paul Neggers
|
Datum:
Donderdag
16
mei
2019,
16:16 uur
Ben het helemaal met Kortstra eens, het beginsel van Black komt helemaal niet voor in de eindtermen. Dus ze hadden deze vraag anders moeten stellen. Het is voor de leerlingen onduidelijk dat de eindtemperatuur van de kooksteen ook 100 graden Celsius wordt. Voor het verdampen wordt ook warmte gebruikt, als hier rekening mee gehouden wordt dan wordt de berekende massa kleiner. |