Vraag 10

Vraag 10

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 21:07 uur

Geef hier uw commentaar

Antwoord:

Door: Adema | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 13:25 uur (Bewerkt op: 24-05-2017 13:25)

De opmerking in het correctiemodel geeft aan: "Wanneer een kandidaat in het anwoord vermeldt dat de controlegroep GEEN tomatensap te drinken krijgt, dan het eerste scorepunt niet toekennen."

Als een leerling dan iets opschrijft in de trant van: 'De andere groep krijgt niet het sap van paarse tomatenplanten.' goed of fout rekenen? Er staat dan namelijk niet specifiek gemeld dat ze GEEN sap krijgen, maar ook niet dat ze wel sap van rode tomaten krijgen.

Hoor graag jullie advies!

Door: Feenstra | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 14:21 uur

Ik heb ook leerlingen die niet noemen dat ze geen tomatensap drinken, maar wel aangeven dat alle omstandigheden hetzelfde zijn behalve dat de ene groep sap van de paarse tomaat krijgt en de andere groep niet. Het feit dat ze aangeven dat alle verdere omstandighedengelijk zijn, geeft aan dat ze begrijpen hoe ze een dergelijk onderzoek moeten uitvoeren. Hiervoor heb ik dan wel het eerste punt toegekend.

Door: Linda van Rooij | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 20:45 uur

Omdat er heel duidelijk in het correctiemodel staat dat het rode tomatensap moet zijn heb ik het niet goed gerekend. Maar ik ben het er eigenlijk niet mee eens, omdat leerlingen wel laten zien dat ze snappen hoe je het onderzoek op moet zetten.