Vraag 38

Vraag 38

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:47 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Zondag 23 mei 2021, 11:50 uur

onhandig CV hier:

Wat moet ik met "het inzicht dat er meer omgevingsgeluid / verkeer is" ? 

De hoeveelheid verkeer an sich lijkt mij er weinig mee te maken te hebben, behalve dat dat impliciet betekent dat er waarschijnlijk meer omgevingsgeluid zal zijn.

Alleen genoemd dat er meer auto's rondrijden toch goed rekenen ? 

Door: Dekkers | Datum: Zondag 23 mei 2021, 12:49 uur

Ik vind goed rekeken, wat hoe meer geluid er is hoe meer "ruis" dus dan moet de sirene erover heen kunnen dus wat harder klinken. 

Ik heb een leerling die antwoord, 's nachts moet het zachter klinken omdat de mensen dan slapen. 

Door: van de Velde | Datum: Zondag 23 mei 2021, 14:31 uur

jawel, maar dat meer auto's meer geluid impliceren wordt er dan lang niet altijd bij vermeld.

En die leerlingen die vinden dat ambulances 's nachts op kousevoeten door de straten moeten om de nachtrust niet te storen heb ik er verscheidene :)

Door: Dekkers | Datum: Zondag 23 mei 2021, 21:16 uur

Voor dat laatste blijft het lastig om het toch goed te vinden want in de tekst wordt duidelijk gevraagd waarom het overdag 10 dB meer geluid moet produceren. en niet waaom er 's nachts minder kan.

Door: Bernd van den Oetelaar | Datum: Dinsdag 25 mei 2021, 21:45 uur

Artikel 5 van de "Regeling optische en geluidssignalen 2009" spreekt van een minimale geluidssterkte van 100 dB(A) 's nachts en van 110 dB(A) overdag. In beide gevallen is de maximaal toegestane geluidssterkte 125 dB(A).

Los van dat de in de opgave aangehaalde sirene niet aan de minimale eisen voldoet, geeft het wel een inzicht in het waarom van de regelgeving.

Als slapende mensen een goed argument zou zijn, zou er 's nachts toch van een lager maximaal geluidsniveau worden gesproken, maar dat is niet het geval.

De enige reden voor het verschil tussen nacht en dag die ik kan bedenken (ook al ontbreekt een toelichting in de regeling) is de in het correctievoorschrift genoemde reden.