Algemeen

Algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:31 uur

Plaats hier uw vraag, opmerking of start een discussie over het examen algemeen.

Antwoord:

Door: J K | Datum: Donderdag 20 mei 2021, 22:00 uur

Ik vond het een moeilijk examen voor de havo. Hebben meer mensen die indruk?

Door: Breimer | Datum: Donderdag 20 mei 2021, 22:08 uur

Ja, toen ik de vragen zag dacht ik al: lang en zwaar. Mijn leerlingen waren not amused, en het zijn geen slechte leerlingen.

Door: Saarloos | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 08:40 uur

Vond het examen vooral aan de lange kant. Er zaten zeker moeilijke zaken in , maar ook wel wat cadeautjes

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 11:16 uur

Ik ben tot en met opgave 2 inmiddels (vraag 12 dus) en ik vind het tot nu toe meer een VWO-light-examen dan een HAVO-examen. Van de afgelopen jaren waren we toch een beetje rechttoe-rechtaan examens gewend met veelal klein denkstapje/omrekenstapje, formule invullen en klaar. Nu zit er wel veel inzicht in. 

Door: J K | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 15:17 uur

VWO light,  dat was ook mijn gevoel. zeker met die uitleg vragen en die veel staps vragen.

 

Door: Carin Heere-Alkemade | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 19:47 uur

Inderdaad lang en soms veel werk voor 3 punten. De vijfpunter in de eerse opgave was voor veel leerlingen niet echt een lekkere startvraag. 
Ook de afsluiter met geluidssnelheid bij 30 graden Celcius leverde stress op bij de leerlingen. 'Wat heb ik fout gedaan? Ik kon het niet vinden'
Citaat: 'de N-term wordt zeker 7 ofzo' :)
Maar ik vond de vragen/onderwerpen wel leuk!

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 22:09 uur

Veslag van de landelijke examenbespreking staat nu online bij het examen

Door: J K | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 22:25 uur (Bewerkt op: 21-05-2021 22:57)

Ben nu bezig met de laatste vragen en je ziet dat ze tijd tekort hebben. Het is dat je geen N per bolletje kunt geven want dan zou het N-tjes regenen......

Door: Hutjens | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 12:39 uur

Mijn leerlingen hadden ook massaal tijd te kort. Best veel vragen... 30 stuks. Qua puntenaantal wel gelijk als normaal.


Andere opmerking. Ik lees in septembermededeling:
" Het scorepunt voor het gebruik van een formule wordt toegekend als de kandidaat laat zien kennis te hebben van de betekenis van de symbolen uit de formule. Dit blijkt uit het selecteren van de juiste formule in combinatie met het invullen voor minstens één symbool van een waarde die past bij de betreffende grootheid. Dit invullen hoeft niet direct in de formule te gebeuren. Het kan ook door de grootheid met adequate waarde direct onder de geselecteerde formule te schrijven. Het gebruik van E=Pt kan dus (naast de al in de syllabus genoemde voorbeelden) ook blijken als een leerling opschrijft:  E = P∙t én - P = 30 kW"

Ik zie bovenstaande opmerking ook in het overlegdocument staan. M.i. was het handig geweest als bij de vakspecifieke regels de zin "voor minstens één symbool een waarde is ingevuld die past bij de betreffende grootheid", wordt vervangen door ""voor minstens één symbool een waarde is genoteerd die past bij de betreffende grootheid". Dan komen syllabus en vakspecifieke regels van correctiemodel beter overeen....

Door: Monsees | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 13:40 uur

Heeft iemand al een link gekregen voor een examenbespreking van vanmiddag (in mijn geval: Utrecht)? Ik nog niet....