Vraag 08

Vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:33 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Borgonjen | Datum: Donderdag 20 mei 2021, 19:54 uur

Bij gebruik van T=3,55 dagen (figuur 4 en tekst vragen 11 en 12) geeft antwoord in 3 cijfers. Antwoord in 2 s.c.'s is op basis van vraag (en cv) niet juist (?)  

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 09:07 uur

Boven vraag 8 staat expliciet een verwijzing naar Binas en Sciencedata waar t in 4 cijfers te vinden is, dus 4 s.c. lijkt mij op basis van de opgave wel juist. 

Door: Luuk Dappers | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 10:48 uur

Ik heb een leerling die Fg=Fmpz gelijkstelt, en mbv deze formule de baansnelheid berekend.

Het staat niet in het cv dat dit mag, maar opzich is het wel mogelijk toch?

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 11:06 uur

Tja... je hebt natuurlijk ook nog de gravitatiekrachten van de andere (2) manen, dus eigenlijk mag het niet. Komt er wel hetzelfde antwoord uit?

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 11:20 uur

@Luuk: Er staat niet hoe je de baansnelheid moet berekenen, dus als een leerling het goed uitvoert met gravitatie en middelpuntzoekende kracht of met Kepler, is dat sowieso niet (volledig) fout. Als het binnen de nauwkeurigheid uitkomt, zou ik het als alternatieve methode geheel goed rekenen (op grond van algemene regels artikel 3.3). Als je dat niet zo is, dan is het effect van de andere manen blijkbaar niet verwaarloosbaar en zou ik er misschien 1 punt van aftrekken. Misschien ook niet....

Door: Luuk Dappers | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 11:45 uur

Bedankt voor de snelle reacties, als je voor r de baanstraal neemt kom je op hetzelfde antwoord uit. 

Helaas heeft de leerling de straal van de planeten erbij opgeteld, dus dan kom je niet goed uit, maar dan lijkt me 2/3 punten toch goed? 

 

Door: Borgonjen | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 14:38 uur

@ Luuk:

Ik heb ook een leerling die het op deze manier doet, prima, reken ik goed. Foute straal (+r) kost 1 punt.

Door: Saarloos | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 14:52 uur

@luuk

Ik heb ook 1 leerling die het zo heeft opgelost. Komt helemaal goed uit. Wat mij betreft dus goed

Door: Hermans | Datum: Zondag 30 mei 2021, 11:43 uur

Wat doen jullie met een leerling die de omtrek berekent met pi*r²?

Kan het 3e punt dan nog? Lijkt mij niet omdat dan ook met eenheden geknoeid wordt.

Door: Martijn van Aken | Datum: Zondag 30 mei 2021, 12:53 uur

Ik zou als de leerling wel zegt dat het de omtrek is, en dus de eenheid m aanhoud, het 3e bolletje wel toekennen (verkeerde formule gekozen, dan is de kans groot dat de eenheid ook niet klopt, maar leerling heeft wel inzicht dat het m moet zijn).

Wordt een omtrek van ... m² gebruikt, dan klopt het eindantwoord inderdaad niet meer, maar omdat het hier om een aantal labda's gaat... tja.

Aangezien je tussentijds in principe niet eens eenheden HOEFT op te schrijven, zou hier weer zijn dat iemand die niets doet bevoordeeld wordt t.o.v. iemand die wel netjes (zij het misschien een foute) eenheid tussentijds noteert.