Vraag 25 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zaterdag
14
maart
2020,
21:37 uur
Plaats hier uw vraag of reactie of mening. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Borgonjen
|
Datum:
Donderdag
20
mei
2021,
21:06 uur
Voor de tijdsduur waarin de vertraging maximaal is kom ik zelf aanmerkelijk lager uit. Op t = 87,72s is voor mij de lijn niet recht meer. Ook de waarde voor de versnelling van 54,5 m/s2 lijkt mij aardig aan de bovengrens. |
||
Door: Post
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
18:18 uur
Jammer dat deze vraag niet in drieën is gesteld. Heel wat leerlingen verliezen punten doordat ze de tijdsduur en dt gelijk nemen (of vergeten) en dat kost 2 punten. vragen naar 1) de tijdsduur van de maximale a, 2) de grootte van de max a en 3) of het veilig was had dit kunnen voorkomen.
|
||
Door: Maaike de Nijs
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
21:57 uur
Raaklijn wordt niet gebruikt, met een klein stuk van de grafiek wel de juiste vertraging berekend. Verdere antwoord: 'dit valt ruim binnen de marges van tijd en maximale vertraging' Mijn gevoel zegt dat ik hier 2 punten voor kan geven. Maar ik denk dat het correctievoorschrift er maar 1 toe laat? Wat vinden jullie? |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
23:07 uur
Het vreemde is dat het CV in het derde bolletje spreekt over het rechte deel van de grafiek. Om de steilheid van het rechte deel te bepalen, heb je geen raaklijn nodig. Als een leerling netjes twee punten van het rechte deel pakt en daarmee binnen de marge van het CV blijft, zijn het eerste bolletje en de helft van het derde bolletje binnen, zou ik zeggen. |
||
Door: van Garderen
|
Datum:
Zondag
23
mei
2021,
11:19 uur
Er staat niet in het voorschrift dat er een raaklijn getekend moet worden. De formule is de formule uit de syllabus, het gebruik van die formule betekent niet dat het CV een raaklijn eist. Bepalen binnen de marge is goed. |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Maandag
24
mei
2021,
13:56 uur
1. 3. 4. |
||
Door: Bax
|
Datum:
Maandag
24
mei
2021,
14:08 uur
@1 Die tijdsduur kan impliciet genoemd zijn - mits het maar duidleijk is. @2 Volgens mij mag je die punt gewoon toekennen: als de conclusie consequent is, dan is ook deze impliciet @3 Je bedoelt bij een koorde in plaats van een raaklijn? Kost je m.i. beide punten @4 Geen idee |
||
Door: Arjan van Leeuwen
|
Datum:
Maandag
24
mei
2021,
16:51 uur
(Bewerkt op: 24-05-2021 19:39)
*voorbarige reactie verwijderd* de "tijd die de versnelling duurt" is goed uitgelegd als "de tijd die een mens een bepaalde vertraging kan ondergaan voordat de ze vertraging schadelijk wordt". Had ik overheen gelezen |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Maandag
24
mei
2021,
16:52 uur
(Bewerkt op: 24-05-2021 16:54)
@Hutjens 3. Volgens mij bedoel je niet een koorde, maar neemt de leerling de tijdstippen waarop de raaklijn bij 54 m/s en bij 0 m/s is (of 60 en 0). Dan mist de leerling in ieder geval het inzicht voor bol 2. Als de leerling vervolgens de foutieve tijdsduur wel netjes afleest, is het inderdaad twijfelachtig of de 3e bol wel gescoord wordt. Ik ben geneigd om die dan wel te geven (mits a natuurlijk ook binnen de marge is bepaald), omdat je anders dezelfde fout dubbel afstraft. Als in het aflezen van deze tijdsduur nog een afleesfout gemaakt wordt, dan niet natuurlijk. |
||
Door: te Winkel
|
Datum:
Maandag
24
mei
2021,
22:21 uur
Deze vraag is een (van diverse) voorbeeld(en) van de te hoge moeilijkheidsgraad van het (veel te lange) examen. Leerlingen bepalen de helling van de lijn (correct) om de a te bepalen. Daar nemen ze het rechte stuk voor (of een gedeelte daarvan), of ze verlengen het rechte stuk. Vervolgens MOETEN ze nog ALLEEN naar het rechte gedeelte van die hellende lijn kijken om de tijdsduur van de versnelling zelf te bepalen (waarvan m.i. in het corretievoorschrift de 88,44 niet juist is). Dat vergt teveel inzicht van een HAVO leerling (m.i.). Bovendien zijn de marges ook nog erg klein. |