Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:28 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Jeroen Grijsen | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:58 uur

Het is een "toon aan' vraag. Moet je dan nog rekening houden met significantie en/of eenheid?

Door: Martijn van Aken | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 12:57 uur (Bewerkt op: 30-05-2021 16:35)

Volgens mij niet. Als er specifiek 'met een berekening' staat is het al wat strenger. Maar bij een toon aan DAT is qua vorm heel veel toegestaan. Het kan dan bijna alleen nog fout gaan bij een 10-macht of voorvoegsel, wat hier niet het geval is.

Een alternatief antwoord is bijv: P = 0,5 x 2,7 =1,35
Dit klopt met de top van de grafiek. Klaar.
3 punten. En door.

Edit: landelijke bespreking is het er niet mee eens:
Toon aan is een andere formulering dan met toon aan met een berekening. Toch moet hier significantie en eenheid kloppen. (Toon aan is of met uitleg of met berekening zie syllabus)

Door: Linnenbank | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 21:32 uur

Volgens mij moet een goede vraag het onderscheid kunnen maken tussen goede en minder goede leerlingen. Als elke leerling hier 3 punten scoort is het dus geen goede vraag.

Door: Ruben Koster | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 22:04 uur

Vrij veel leerlingen die hier 3 punten hebben gehaald, minder was bijna niet te halen... Tenzij je, zoals 1 leerling deed, aantoonde dat er bij 0,50 V een piek zat in de grafiek en dat het dus inderdaad het maximale vermogen was. Dat stond namelijk ook in de tekst ervoor. De vraag 'Toon dat aan' is niet voor alle leerlingen even duidelijk, zeker niet als er twee beweringen voor staan. Duidelijker zou zijn. 'Toon aan dat de stroomsterkte dan 2,7 A is.'

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 22:08 uur

Die 2,7 A is bij latere vragen dus nodig en kan niet alleen maar in de vraag staan.

Ik ben het met je eens dat "Toon dat aan" verwarrend kan zijn, wat is precies "dat"?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 30 mei 2021, 09:46 uur

@Linnenbank: een goede vraag moet onderscheid maken, ben ik met je eens. Maar je hebt in een goed examen vragen nodig die dat onderscheid maken op verschillende niveaus. Deze vraag maakt onderscheid tussen de "beetje zwakke" en "echt heel zwakke" leerlingen. Zo zullen er ook vragen in moeten zitten die alleen door de echt heel sterke leerlingen goed beantwoord kunnen worden. De range in moeilijkheid moet ongeveer gelijk lopen met de range in vaardigheid die je wil testen.

Dat gezegd hebbend: ik ben wel benieuwd of ik leerlingen ga tegenkomen die hier geen 3 punten halen...

Door: Martijn van Aken | Datum: Zondag 30 mei 2021, 10:11 uur (Bewerkt op: 30-05-2021 11:52)

Onderschat je leerlingen niet... in het niet kunnen herkennen van een makkelijke inkopvraag..

Door: Hutjens | Datum: Zondag 30 mei 2021, 14:33 uur

@Martijn, helaas, maar waar...
Ik heb een paar leerlingen die het vermogen uitrekenen bij 2,7A, maar vervolgens dat niet linken aan het toppunt van de grafiek... Missen tweede bol

Door: Pieter Lukey | Datum: Zondag 30 mei 2021, 14:34 uur

Volgens de notulen van de landelijke bespreking moet de eenheid vermeld zijn. Dat is als ik me goed herinner een wijziging t.ov. eerdere jaren en ... betekent dit dat ook bij vraag 11 de eenheid correct vermeld moet zijn? Nee toch?!?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 30 mei 2021, 17:14 uur

@Pieter: wat een onzin... Er wordt in de vraag niet om een berekening gevraagd. Die heb je natuurlijk wel nodig, maar de opdracht was "Toon dit aan", en dat doe je ook zonder eenheid.