Vraag 24 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zaterdag
14
maart
2020,
21:29 uur
Plaats hier uw vraag of reactie of mening. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Pieter Lukey
|
Datum:
Zaterdag
29
mei
2021,
12:30 uur
Nogal wat leerlingen schrijven de waarde van c of van e in twee significante cijfers en het antwoord in drie significante cijfers. Moet volgens de nieuwe toevoeging aan de syllabus op blz. 40 dit fout gerekend worden? Dat lijkt me al te flauw, omdat in beide gevallen het derde significante cijfer een 0 is.
|
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Zaterdag
29
mei
2021,
13:04 uur
Ja, het is flauw. Maar wel wat het is. Onduidelijkheid voorkomen. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zondag
30
mei
2021,
10:07 uur
In plaats van E = hc/λ mag natuurlijk ook E = h·f en c = f·λ gebruikt worden. Als een leerling die twee opschrijft, maar een omschrijffout maakt (λ = c·f bijvoorbeeld), zou ik wel het 1e bolletje willen geven, maar de omschrijffout ten koste van het completeerpunt laten gaan. Lijkt me het meest in lijn met het cv, want ook daar kun je de gebruikte formule nog verkeerd omschrijven. Lijkt lood om oud ijzer, maar als er ook een eenheid- of significantiefout gemaakt wordt, is het wel van belang waar je de omschrijffout afstraft. |
||
Door: Sitters
|
Datum:
Zondag
30
mei
2021,
13:39 uur
Een van mijn leerlingen leest 1.10 eV af in figuur 5 en gebruikt daarna tabel 19B om af te lezen dat dan de golflengte 10^-6 m is. Volgens mij 0 punten maar in de vraag staat niet netjes dat er gerekend moet worden. Iemand die hier toch nog een punt zou geven of is dit inderdaad gewoon 0? |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Zondag
30
mei
2021,
16:46 uur
@ Sitters | Datum: Zondag 30 mei 2021, 13:39 uur Je zou dus m.i. 2 bolletjes kunnen geven. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat een ander (en misschien wel je 2e corrector) het hier niet mee eens is. |
||
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Maandag
31
mei
2021,
09:21 uur
(Bewerkt op: 31-05-2021 09:35)
@Pieter Lukey @Martijn van Aken Het is overigens twijfelachtig dat een leerling die 3,0*108 opschrijft maar het antwoord in het juiste aantal significante cijfers (3) schrijft minder punten zou krijgen dan een leerling die 3,0*108 gebruikt en het antwoord in het verkeerde aantal significante cijfers (2) schrijft. Vooral omdat leerlingen vaak afgerond opschrijven maar onafgerond verder rekenen. |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Maandag
31
mei
2021,
11:40 uur
(Bewerkt op: 31-05-2021 11:57)
@Hans Kramer Oké regel gaat alleen in werking als het antwoord iets afwijkt (qua getal) van het 'goede' antwoord. Afwjiking door tussentijds afronden = acceptabel tot op aantal significante cijfers van het goede eindantworod (CV). Afwijking in het antwoord door gebruik van te weinig significantie t.o.v. het gegeven antwoord van de leerling = niet acceptabel. Fijn. Ik kan niet zo snel bedenken hoe dit nadelig uitpakt voor de leerling. Ik was even 'alert' op de opmerking "Als het antwoord goed is, niet naar de bolletjes kijken". Een goed antwoord kan ook komen doordat een leerling 2 fouten maakt, in een rondje redeneert of bluft. |