Vraag 13

Vraag 13

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:52 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Didi Schreurs | Datum: Dinsdag 25 mei 2021, 19:54 uur

Welke stofeigenschappen keuren jullie nog meer goed aangezien er in het correctiemodel alleen voorbeelden worden gegeven? 

 

Door: Jurian Horstman | Datum: Dinsdag 25 mei 2021, 20:20 uur

Smeltpunt heb ik ook wel goedgekeurd

Door: Onstenk-Kusters | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 11:11 uur

Ontbrandingstemperatuur heb ik ook goed geteld.
Best veel van mijn leerlingen hebben hier geur aangegeven als verschillende stofeigenschap. Heb dit fout geteld.

Door: Didi Schreurs | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 12:56 uur

Waarom geur dan wel fout? Ik heb ook veel leerlingen die dat hebben ingevuld..
 

 

Door: Yaela van der Zel | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 13:09 uur

Bij mij ook meerdere leerlingen die geur hebben ingevuld. Zelf heb ik het fout gerekend, omdat staalwol en magnetiet geen kenmerkende geur hebben. 

Door: de Goede-Aarts | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 17:15 uur

En ik heb geur juist goedgerekend en ontbrandingstemperatuur fout.

Veel metalen hebben immers een metalige geur als je eraan ruikt. Maar magnetiet is het reactieproduct van de verbranding en is (dus) niet brandbaar. Daarom is ontbrandingstemperatuur volgens mij niet van toepassing. 

Door: Urbanus | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 09:59 uur

ik heb "minder hard" "kookpunt" ook goed gerekend.

omdat brandbaarheid goed is kan je ook ontbrandingstemperatuur goed rekenen, magnetiet heeft geen ontbrandingstemperatuur, dus een verschil

Door: Koen Blanken | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 14:44 uur

Ontbrandingstemperatuur is fout: magnetiet is niet brandbaar, en de stofeigenschap die daar bij hoort is dus brandbaarheid, niet ontbrandingstemperatuur. De leerling laat hier dus blijken dat het onderscheid tussen brandbaarheid en ontbrandingstemperatuur niet te weten.

 

 

Door: Koen Blanken | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 14:49 uur

Geur niet goed rekenen:  je kunt iets ruiken als de receptoren in je neus reageren op gasmoleculen. In dit geval hebben we te maken met vaste stoffen met een heel hoog kookpunt.

Door: Koen Blanken | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 14:28 uur

Uit het verslag van de examenbespreking: 13 Vrijwel alle stofeigenschappen zijn hier op zijn plaats, glans, smeltpunt, kookpunt en zelfs geur omdat staal echt een ijzergeur heeft.

Toch geur, terwijl dit vakinhoudelijk onjuist is? Hoe is dit er in gekomen??? https://www.nature.com/news/2006/061023/full/061023-7.html