Algemeen

Algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:41 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of mening over het examen in het algemeen.

Antwoord:

Door: Windmeijer | Datum: Donderdag 20 mei 2021, 13:38 uur

Misschien ben ik de enige, maar kan de volgende jaren het examen van scheikunde voor havo (en vwo) niet wat eerder? Zodat we wat meer tijd hebben om na te kijken. Zet een vak dat multiple choice in het examen heeft als laatste. Maandag examen, dinsdag kringbespreking, donderdag naar tweede corrector.... Als je dan nog les moet geven is dat eigenlijk niet te doen. Ik kan me voorstellen dat dat fouten in het nakijkwerk oplevert.

Door: Inge Roos | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 15:44 uur

Je bent zeker niet de enige!

Ik ben op onze relatief kleine school de enige scheikunde docent voor Havo/VWO, en ik moet na het nakijken van mijn eigen HAVO examens (in 2,5 dag tijd, wil het ook nog eens op tijd bij de 2e corrector zijn...), in 4,5 dag het 2e correctie werk doen voor de HAVO én de VWO examens... Oja, ik moest ook nog lesgeven aan mijn andere bovenbouwklassen...

Dat is toch (bijna) niet te doen?

Door: Patrick van Kempen | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 19:33 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 21:36)

Wolf geopend op m'n telefoon vandaag verkeerde aantallen .....

Door: Bert Keegstra | Datum: Maandag 31 mei 2021, 19:22 uur

Helemaal eens, @Windmeijer en @Inge

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 31 mei 2021, 20:22 uur

Maar...het zijn toch 37 vragen en 78 punten? Was dat toen anders?

Ik vond trouwens het een vrij talig examen. En heb het gevoel dat het een aantal keer niet helemaal correct is. Heb nog niet het correctiemodel gelezen, maar wat een raar en lang examen. 

Vraag 1: Te simpel Dat kost tijd. 

Voor vraag 4 staat er niet bij dat al het water, ethanol en ethylacetaat verdampt. Dat is echt een nadenker dan. En dan maar weglaten bij vraag 5, maar voelt onzeker. 

Vraag 7 is zo open en duidelijk van meer kanten aan te vliegen, dat het bijna vervelend is. Voelt onzeker.

Vraag 8....hoe komen ze erbij om het zo sturend te maken. Dan kan katalyse ineens niet meer. En nu moet je de tekst uit je BiNaS herhalen voor dat punt...voelt alsof je vanalles vergeet.

Lithiumbatterij...alweer twee vragen met Noteer je antwoord als volgt... Kan dat niet op een bijlage/antwoordblad? Kost tijd en wat als ik het niet zo doe? 

Vraag 13 is te doen met beide aanwijzingen uit de tekst. Welke moeten ze nou nemen...alweer onzekerheid.

Vraag 18...zo simpel kan het toch niet zijn? Voor twee punten? Daar word je onzeker van en kost tijd. 

Vraag 19. Welke oplossing? En wat veroorzaakt die pH? We beginnen met een papiertje...die is geel. en droog. Hoe dan pH? En dat is bij deze neit echt van belang, maar wel bij vraag 20.

Vraag 20. Eerst geel??? Wanneer is eerst? Als droog of als het water erop gebracht wordt? Als water erop, dan moet iets uit de stoffen een lage pH veroorzaken. En als het droog al geel is, dan is dat chloramine een zuur? En dan die zin "het ontstane broom reageert volledig met fenolrood"  Wat is de betekenis van volledig hier? Schijnbaar dat fenolrood helemaal op gaat. Maar dat staat er niet. En dan zou ik toch echt iets groenigs verwachten...Zie ik dit nou zo fout?

Bij vraag 21 was ik een uur verder en ik was het zat. Toen pas realiseerde ik mij dat het 37 vragen zijn....aaaahhhh

Vraag 23...door de gegevens erg sturend naar de verdunningsfactor. Is jammer, want dit soort vragen kan je vaak inzichtelijk ook oplossen.

Vraag 25...wat vergezocht en raar. "de overige factoren"...hoe dan? Een andere stof zou misschien wel een ander omslagpunt kunnen hebben . Of andere kleuren. Of .....aaaahhhh veel te veel. En wat valt dan onder "overige factoren"? Ik vind de vraag sturend, maar dit kost vooral energie en tijd. 

Vraag 31. Waarom daar niet al een tekening van de stof? Straks staat hij ook in figuur 1, dus waarom hier niet? Want nu is het vooral een taalvraag geworden die voor de taalzwakkeren moeilijk is.  

Vraag 33. Huh? Kenmerk? Was eigenschap hier niet beter geweest? "En wat een taalvraag. Gemeen is ook dat in de tekst staat dat het een enzym is. Het feit dat het een enzym is, is een kenmerk, lijkt mij. Ben benieuwd wat het cormodel dan zegt. 

Vraag 36...zo'n leesvraag en opzoekvraag aan het einde? Met die tabel in BiNaS. En wat als water wordt gegeven. Op zich wel pH-verhogend. En al die andere stoffen, hoe weet de leerling nou of die niet ook pH-verhogend werken? ... Weer een makkelijke vraag die door de manier van opstellen superverwarrend wordt. 

Vraag 37. Dit is gewoon tekening verklaren. En wanneer heb je nou het goede antwoord bereikt? 

 

Kortom, ik vond het wel een aardig examen, maar een behoorlijk aantal vragen waren in mijn ogen verwarrend en hebben het vooral langer gemaakt.

Ik zal bij de betreffende vragen ook mijn ideeen vast wel neerzetten. Eerst even nakijken. Tot morgen.

 

Wouter. 

 

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 08:43 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 10:58)

Ik vind dit een aardig examen maar zeer ongelukkig dat broomfenolblauw in 2 verschillende opgaven wordt gebruikt en onder verschillende omstandigheden blauw kleurt. 

Dit is zo verwarrend voor leerlingen, vooral leerlingen die in vraag 20 geen reden konden vinden voor het blauwkkleuring van het papier (veel leerlingen). Ze gaan nu een verband tussen die 2 proberen te zoeken.

Er zijn andere indicatoren die voor één van deze opgaven gebruikt konden worden. jammer!

Vraag 30 moeten leerlingen een pH van 0,80 berekenen voor de zoutzuur oplossing in de maag. Maar bij figuur 2 net voor vraag 36 staat dat de pH in de maag tussen 1,5 en 3,5 zit. weer verwarrend!  

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 20:11 uur

Hebben jullie je ook zo goede leuke kringvergadering gehad? Heb mij goed vermaakt. En moeten we toch het examenloket maar voorzien van de nodige feedback.

Tot het volgende overleg.

Door: Jose Mastenbroek | Datum: Vrijdag 4 juni 2021, 20:35 uur

Ik heb mijn tweede correctie nu nog niet binnen.  Door post nl niet de school. Dus ik kan vwo en havo (72) maandag nakijken en bespreken.

Hoe?

Door: Brechtje Anthonissen | Datum: Vrijdag 4 juni 2021, 21:16 uur

Tja mooi zuur... Je mag nakijkverlof aanvragen dit jaar. Daar gebruik van maken? (Niet echt wenselijk voor de rest van je klassen natuurlijk, maar je wordt voor het blok gezet nu). Daarnaast mag je tot woensdagavond (was bij ons het antwoord op de navraag) nog fiateren. Daar staat geen harde deadline op van 8 juni. Dacht ik eerst ook ivm de adviestabel. Als het maar voor 10 juni in de systemen staat, ik heb voor de zekerheid het mailadres van de persoon die bij ons dat laatste stukje administratie regelt gekregen. Deze opties maandag bespreken met degene die er bij jullie op school over gaan?

Door: Boudewijn Smits | Datum: Zondag 6 juni 2021, 09:22 uur

Korte vraag:

Enkele leerlingen schrijven bij rekenvragen enkel de gegevens over uit de tekst en besluiten daarna de opgave niet te maken zonder stappen tot uitwerken te zetten. Is dit een dergelijk geval 0 (de leerling heeft immers geen scorepunten behaald) of N (de leerling heeft immers besloten verder niks te ondernemen en besloten vanwege of tijd te kort of de moeilijksheidsgraad van de opgave deze niet te maken)?

Alvast bedankt aangezien ik verschillende antwoorden hoor!