Vraag 04

Vraag 04

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:42 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 18:20 uur (Bewerkt op: 31-05-2021 18:20)

*** Update***

Sorry, gaat over VWO examen, weet niet hoe ik dit weg moet halen...

 

Een leerling teken de structuur na de pijl helemaal goed. Echter: in de structuur tekent ze 3 N-atomen als een duidelijke hoofdletter (blokletter), en de 4e als een 'schrijfletter-hoofdletter'. Moet ik haar dat aanrekenen?

Ik vind het altijd lastig om die verschillende manieren van hoofdletters tekenen te beoordelen... Zo te zien zijn het wel allemaal hoofdletters, alleen dus op 2 verschillende manieren getekend...

Door: Harry Schreurs | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 20:42 uur

Ik denk dat dit over vwo gaat?

Maar als het hoofdletters zijn, geen probleem van maken. Het gaat er vooral om hoe het nieuwe molecuul is samengesteld uit de 'oude' structuren en dus dat de N op de goede plaatsen staan.

Door: Patrick van Kempen | Datum: Maandag 31 mei 2021, 20:53 uur (Bewerkt op: 31-05-2021 21:53)

... twee bindingstypen.....
waterstofbruggen worden ineens waterstofbindingen. Hoe gaan jullie hiermee om?
In mijn optiek is waterstofbindingen fout.

Door: Bert Keegstra | Datum: Maandag 31 mei 2021, 20:55 uur

Na weer een uurtje Havo antwoorden te hebben gelezen, zou ik het denk ik goed rekenen :)

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Maandag 31 mei 2021, 22:11 uur

Ik heb 'm fout gerekend... Onder het mom van: ook een HAVO leerling moet in staat zijn iets te reproduceren.

Overigens een schrale troost om te zien dat er meer collega's zijn met VWO én HAVO examens. Succes met de tijdsdruk voor 1e en 2e correctie.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 31 mei 2021, 22:24 uur

Ik vind het ook fout. 

Maar ik vind het ook een rare vraag....met drie goede antwoorden op HAVO-niveau terwijl er maar twee worden gevraagd...

Door: Vissers | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 09:47 uur

Ik ben geneigd waterstofbindingen goed te rekeken. Enkele van mijn leerlingen hebben tweetalig onderwijs gevolgd. "Hydrogen bond"  is dan de goede term.

 

Door: Marieke Reijnders | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 09:52 uur

Ik denk inderdaad dat ze op het "verkeerde" spoor gezet zijn door het woord "bindingstypen".

Ze zeggen in vraag 2 allemaal netjes waterstofbruggen en maken er in vraag 4 dan waterstofbinding van. Ik ben geneigd het goed te tellen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 10:31 uur

Nee, want het is echt wat anders. Daarbij , TTO is geen excuus voor vertalingsfouten.