Vraag 06

Vraag 06

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:42 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Frank Muijlaert | Datum: Maandag 31 mei 2021, 21:39 uur

Ik heb geen punt afgetrokken voor een antwoord met 5 significante cijfers, na een berekening met de getalwaarden uit Binas (4 significante cijfers). Het CV had hier naar mijn idee een opmerking over moeten bevatten.

Door: Bianca Butter | Datum: Maandag 31 mei 2021, 21:46 uur

leerlingen hoeven alleen op significantie te letten als dit specifiek in de opgave staat vermeld.

In deze opgave mogen ze dus de gehele rekenmachine overschrijven. ;)

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 31 mei 2021, 22:25 uur

Inderdaad, let op de nieuwe regels met betrekking tot significantie. Zie Maart-mededeling. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 08:06 uur

Maar, wat laten julle vallen onder "de rest van de berekening? "

Ik heb maar ingevuld dat ik in elk geval deel/geheel hebben wil. Dus niet 100% of meer. (Ook niet afgerond 100%.) Maar ik vind het CV in deze wel heel er raar..
 

Door: Brechtje Anthonissen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 08:47 uur

Rest van berekening juist is volgens mij enkel als je de juiste molaire massa's door elkaar deelt op de juiste manier. Dus dat je uitkomt op 86,6 of 86,8 of 0,866 of 0,868 (laatste twee zie indien)

Door: Brechtje Anthonissen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 08:47 uur

Rest van berekening juist is volgens mij enkel als je de juiste molaire massa's door elkaar deelt op de juiste manier. Dus dat je uitkomt op 86,6 of 86,8 of 0,866 of 0,868 (laatste twee zie indien)

Door: Patrick van Kempen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 09:34 uur

@Brechtje: als een leerling een rekenfout maakt in een van de molaire massa's maar met die verkeerde molaire massa de berekening wel goed uitvoert mag je het tweede punt wel toekennen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 10:33 uur

@Brechtje: Dan had er wel gestaan : UItsluitend bij gebruik van de juiste molaite massa's. 

Het gaat nu echt om de rekenmethode. Het besef dat het deel/geheel moet zijn.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zaterdag 5 juni 2021, 12:36 uur

Moet je voor afrondfouten een punt aftrekken? Ik heb het bij mijn leerlingen wel gedaan, maar ik zie dat mijn collega waarvoor ik nu de tweede correctie doe daar niet zo (streng) op gelet heeft. 86,7% i.p.v. 86,8% wordt goed geteld.