Vraag 09

Vraag 09

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:42 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Reinier Maasman | Datum: Maandag 31 mei 2021, 19:15 uur

In de tekst boven figuur 2 staat: "Hierin is te zien hoe een Li+-ion van polymeerketen naar polymeerketen wordt doorgegeven, ..." Ik heb het vermoeden dat er twee getallen zijn weggevallen. De tekst is meer in overeenstemming met figuur 2 wanneer er zou staan "Hierin is te zien hoe een Li+-ion van polymeerketen 1 naar polymeerketen 2 wordt doorgegeven, ...". Foutje in het examen?

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 08:46 uur

Maar antwoord 3??? En had dat niet voorkomen kunnen worden door gewoon niet die R te doen? Wat is dit voor rare keuze in de vraag geweest? 

Daarbij vind ik de opmerking wel heel erg vrij...en onjuist. Dus "deeltjes" is tegenwoordig al genoeg voor micro? Laat meso dat niet horen. Die wordt echt pislink. 

Door: Patrick van Kempen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 09:26 uur

@wouter: helemaal mee eens. En dan die legende: even duidelijk laten zien dat ze het over micro willen hebben maar achter CH2CH2 staat niets....

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:52 uur

@Wouter, mee eens. Maar 'meso' hoort volgens mij niet bij de havo examenstof (ten minste in de door mij gebruikte methode komt het niet voor en bij mijn beste weten ben ik nooit een mesovraag bij het eindexamen tegengekomen), dus leerlingen kunnen niet weten dat 'deeltjes' fout is.

Overigens veel leerlingen die 'Ja' antwoorden, als dan niet gevolgd door een uitleg.

Door: Marieke Reijnders | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:53 uur

Wat als leerlingen goede argumenten gebruiken die duiden op meso-niveau: de manier waarop de deeltjes van het microniveau zijn gegroepeerd lijkt mij hier ook correct.

Bijvoorbeeld: Nee (niet micro) want jje kijkt naar de functie van een groep moleculen bij elkaar en niet naar een afzonderlijk molecuul.

Door: Marieke Reijnders | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:55 uur

@ballegoij: in de syllabus vind je dit jaar (helaas) wel mesoniveau terug

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 14:37 uur

Ok, dan schiet de huidige methode te kort. Gelukkig gaat die er na dit schooljaar uit. Ik zal eens kijken of onze nieuwe methode daar wel aandacht aan besteed.