Vraag 14

Antwoord:

Door: Rory Habich | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 08:27 uur (Bewerkt op: 02-06-2021 08:28)

Ik had hier graag een tweede beredenering willen zien in het correctievoorschrift:

- De lading van het kobaltion in LiCoOis 3+

- De lading van het kobalition in CoO2 is de lading van het kobaltion in LiCoO2 vermeerderd met 1.

Door: Geurts-van Ham | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 10:35 uur

Er zijn een aantal leerlingen die bij CoO2 lading 4- geven en dan volgens het 2e bolletje 5- zouden moeten geven. En dan het 2e punt scoren. Vreemd.

Een leerling die 4- en 3- als antwoord geeft, zou 0 punten krijgen, door het verkeerd opschrijven van de lading. Deze leerling heeft wel het besef dat er door Li 1+ bij komt, en dat zou ik goed willen rekenen, maar het CV geeft die ruimte niet.

In mijn optiek is dit chemisch juist, dus 1p geven is verdedigbaar.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 10:45 uur

Ik ben het met jullie best wel eens, maar de oplossing die gekozen wordt is onjuist. Want het CV is leidend. Het examenloket moet dit horen. Dus leg daar je mening neer, maar kijk na volgens het CV. Normeringen lossen veel schappelijker en positiever over het algemeen op dan dit soort individuele aanpassingen. 

Of er komt een aanpassing op het CV...

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 11:03 uur

Ik heb dit antwoord gekregen van het examenloket:

Er zijn twee zaken waardoor leerlingen bij deze vraag in de goede richting in worden gestuurd.

Ten eerste geeft de inleidende tekst aan dat de lading van beide kobalt-ionen kan worden afgeleid. Dit betekent dat de lading van de andere ionen vaststaat.

Ten tweede zijn de ladingen van lithium-ionen en oxide-ionen bekend (feitenkennis volgens syllabus B1-7). Aangezien de ladingen van lithium-ionen en oxide-ionen bekend zijn (en bovendien altijd hetzelfde) valt hieruit de lading van de kobalt-ionen af te leiden.

Het BiNaS-tabellenboek is in de beantwoording van deze vraag overbodig. Er word daarom ook niet naar verwezen in de vraag. Het is vervelend dat deze vraag vanwege gebruik van het BiNaS‑tabellenboek door een aantal leerlingen als verwarrend wordt ervaren. Echter, het BiNaS‑tabellenboek kan een leerling ook helpen bij het vinden van de juiste ladingen van lithium-ionen en van oxide-ionen die hij dient te weten.

Ehh... ze hoeven de Binas niet te gebruiken, maar ze kunnen de ladingen van Li+ en O2- wel in de Bians opzoeken? Wat is dit nou voor tegenstrijdig iets? Want welke leerling kent het rijtje ionen uit B1.7 nou uit zijn hoofd, als je de Binas hebt? B1.7 is het geven van de systematische IUPAC namen en verhoudingsformules, niet het uit je hoofd leren van de ladingen...

Ik vind dit een kul-antwoord van het CvTE dus, maar heb geen idee wat ik er verder mee moet/kan... 

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 14:09 uur

Ik vind het antwoord wel duidelijk. In elk geval geen aanpassing op het CV dus. 

En leerlingen moeten ook weten dat het BiNaS niet alle gegevens uit de hele wereld kan bevatten. 

Maar..het blijft jammer dat ze het niet af hoeven te leiden.   Alhoewel dat weer extreem vervelend na te kijken is....

Door: Ruud Heesen | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 15:17 uur

Ik leer mijn leerlingen dat ionladingen te vinden zijn in tabel 40A. Hier staat geen Co4+.

Veel van mijn leerlingen antwoorden dus Co2+ en dan Co3+.

Consequent het CV volgen?

Door: Crielaard | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 16:04 uur

Als leerling 2+ en 3+ zegt is de 3+ verdedigbaar op vakinhoudelijke gronden: Het is juist!! geen uitleg gevraagd.

De leerling had ook begonnen kunnen zijn met de tweede, en vervolgens (verwarrend!!) in Binas kunnen kijken: dan moet die andere wel 2+ zijn, want er bestaan volgens Binas maar twee soorten Cobalt ionen!

 

Een juist antwoord op vakinhoudelijke gronden mag volgens correctiemodel goed gerekend worden...

Door: van Buuren | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 16:28 uur

Je kunt nog zoveel redeneren  dat ze het allemaal moeten weten of kunnen opzoeken, uiteindelijk is de vraag nergens 'leg uit hoe je aan je antwoord bent gekomen' . M.a.w. het correctiemodel wat praat over vermelding van '....een lading verminderd met 1' , een uitleg dus, is geen antwoord conform de vraag.

Iemand een regiovergadering bijgewoond? Het staat niet in het verslag, maar is mogelijk wel hier of daar besproken. 

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 21:11 uur (Bewerkt op: 02-06-2021 21:12)

Het is inderdaad besproken, maar daar werd gezegd dat we gewoon het correctievoorschrift moesten volgen en onze bezwaren bij het examenloket moesten neerleggen.

Door: Freerik Los | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 21:33 uur

2e antwoord 3+ is chemisch juist en afleiding wordt niet gevraagd dus we worden allen verwezen naar het examenloket om dit te melden