Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:44 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 11:37 uur

Er staat niet bij: UItsluitend die en die voor de pijl en na de pijl. 

Dus wat als er Li is toegvoegd? Dan valt dat gewoon onder bolletje 3, toch?

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 11:58 uur

Die derde indien....geeft die aan dat groepjes maken enkel bolletje 3 kost? Ik had tot nu toe dat toch echt 'te fout" gevonden en er een punt voor afgetrokken vanwege chemisch onjuist. ....maar nu kan ik dus toch bij verkeerde groepjes bolletje 1 en 2 geven??? 

Door: Brechtje Anthonissen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:08 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 13:10)

Hoi Wouter, je eerste vraag snap ik niet. Bij bolletje drie staat wel degelijk uitsluitend... dus bolletje drie krijgen deze leerlingen sowieso niet..

je tweede vraag vind ik helemaal moeilijk te volgen. Wellicht kun je die aanpassen??

Door: Anne Bouterse | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:15 uur

Wat als een leerling wel de juiste coëfficiënten heeft voor alle stoffen, maar de n vervolgens vergeet. 2p?

De leerling heef overigens wel (CH2CH2O)n

Door: Loes Vermeij | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:15 uur

Kan ik gewoon de bolletjes volgen. Of moet ik naar indien kijken.  Als de lln de juiste stoffen voor en na de pijl heeft dan kan ik toch gewoon bol 1 en 2 toekennen? Ik raak in de war van de indien antwoorden

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:22 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 13:23)

Ik heb de indiens als volgt gebruikt, naast de bolletjes:

Als n gebruikt als index ipv coëfficient bij CO2, H2O en/of O2 dan -1 pt
Als n weggelaten: -1 pt

Daarnaast mag je blijkbaar ook nog straffeloos 3n gebruiken ipv 5n ("indien1") wat bij mij niet voorkwam

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:41 uur

Brechtje, dank voor het voorbeeld hoe ik mij ook kan uitten. ;)

 

Maar, ik bedoel....de Indien is eingelijk altijd gewoon een voorbeeld van een bolletje verkeerd en geeft richting aan hoe de bolletjes toegepast moeten worden. UIt de 

2 (CH2CH2O)n + (O2)5n  (CO2)4n + (H2O)4n

haal ik dat dus het groeperen van moleculen in deze 1 punt kost. Ik had hier namelijk twee punten af laten gaan, aangezien niet Bolletje 1, niet bolletje 2 en niet bolletje 3, pomdat niet aan "de juiste formules" wordt voldaan.  Dus mijn conclusie, het CV beoordeelt echt bolletje 1 en 2 zonder wat er ook nog meer bijstaat/omheen staat. 

Mee eens?

 

Door: Kees Visser | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 14:13 uur

Ik heb lang naar de indiens gekeken en kwam toen tot de volgende conclusie: Ze zijn allemaal wel kloppend, maar met op één of andere manier verkeerde formules.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 15:44 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 15:45)

Beetje zuur, een leerling die als één van de weinigen begrijpt wat die moet doen, moet ik volgens de bolletjes 1 pt geven, terwijl veel leerlingen die er veel minder van begrijpen 2 pt krijgen.

Dit was zijn antwoord: (CH2CH2O)2n + 5n O2 --> 4n CO2 + 4n H2O

Of mag ik dit als een variant op de eerste indien zien?

Door: de Goede-Aarts | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 22:19 uur

@Ballegooij:ik zou op grond van algemene regel 3.3 (vakinhoudelijke argumenten) hier 2 punten voor geven. Door de variabele n verandert n of 2n niet de stof, het blijft een polymeer opgebouwd uit dezelfde monomeren. Dus in dit geval vind ik het veranderen van de index vakinhoudelijk geen echt probleem. Wel blijft het zo dat je de gegeven formule aanpast, dus dat kost dan wel 1 punt.