Vraag 20

Vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:45 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Yaro Shelomov | Datum: Maandag 31 mei 2021, 22:30 uur

Eerst geel omdat de pH onder de 6,0 zit
verandert naar blauw omdat de pH hoger wordt dan 7,6.

Erg exact antwoord, maar is dit echt 0 punten waard?

 

Door: Crielaard | Datum: Maandag 31 mei 2021, 22:39 uur

Lijkt mij wel, er wordt gewerkt met de verkeerde indicator (btb kennelijk, omslag traject 6,0-7,6), eerste bolletje mist. En de pH verandert helemaal niet, verkleuring komt door onstaan andere indicator, die bij de gegeven pH blauw is (zie tekst, staat niet in Binas)

Door: Patrick van Kempen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 12:10 uur

Hoe oneerlijk?? 
Broomfenolblauw als indicator staat niet in Binas maar wel in Science Data

Door: Tobias Schrama | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 12:17 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 12:25)

Meevallertje voor ons SD mensen, maar ook bij VWO ook erg slecht gebruik van de beide boeken in de boekjes.

*geen mevalletje want ze kijken nu alleen maar naar broomfenolblauw en scoren dan niet 1e bolletje

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 12:34 uur

Eerst geel??? Wanneer is eerst? Als droog of als het water erop gebracht wordt? Als water erop, dan moet iets uit de stoffen een lage pH veroorzaken. En als het droog al geel is, dan is dat chloramine een zuur? En dan die zin "het ontstane broom reageert volledig met fenolrood"  Wat is de betekenis van volledig hier? Schijnbaar dat fenolrood helemaal op gaat. Maar dat staat er niet. En dan zou ik toch echt iets groenigs verwachten...Zie ik dit nou zo fout?

Door: Patrick van Kempen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 12:49 uur

En dat BFB blauw kleurt bij een pH van 4,6 staat niet in tekstfragment 1 maar daaronder.....

Door: de Lavoir | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 09:43 uur

@Patrick: Eens. Ik heb een leerling die zijn tijd nu besteed heeft aan opschrijven dat BFB niet bestaat. Tenminste niet in Binas T 52A. Waarna een onzin antwoord volgt. 

Dit leidt af (ik heb zelf ook zitten zoeken of het aan mij lag, Binas of het examen) geeft onrust en dat is tijdens een examen nooit gewenst. Oneerlijk is het juiste woord. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 14:17 uur

Misschien ten overvloede....hij is geschrapt. En het was al zo'n fijne, weinig tijd kostende vraag....

Ik begrijp het wel. Zitten echt teveel foutjes in.

Door: Tobias Schrama | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 16:37 uur

Aanvulling op CV: altijd 2pt