Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:45 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 31 mei 2021, 20:35 uur

Leerlingen die met Br4 of H4 (of zelfs Br dan wel H) een kloppende reactiervergelijking maken, kunnen het 3e bolletje krijgen, want de elementbalans is consequent met de gegeven formules voor en na de pijl.

Echter deze stoffen bestaan niet (en zouden ze moeten weten). Ik ben geneigd om daar dan een punt voor af te trekken; dus 2 (of 3, als ze HBr ook hebben - ze hebben dan wel goed dat het C19H10Br4O5S is) punten voor de bolletjes (zo staat het er nu eenmaal), maar een punt eraf voor iets dat chemisch gewoon onjuist is.

Wat zouden jullie doen?

Door: Crielaard | Datum: Maandag 31 mei 2021, 22:41 uur

Ik heb derde bolletje wel toegekend in dat geval; zelfs als de leerling na de pijl bv alleen H+ heeft staan. Is volgens CV; er staat niet bij "en ladingsbalans ook kloppend"

Door: Tobias Schrama | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 11:05 uur

Eens, is al bestraft in eerste bolletje in mijn inziens.

Verder vind ik de Indien erg pijnlijk, zou 2pt moeten zijn want scoort eigenlijk 3 bolletjes en dan 1pt aftrek voor coefficienten/niet lezen. 

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 11:55 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 12:00)

Als leerlingen 2H2 opschrijven vind ik wel 2 punten waarde.

Als ze H+ opschrijven, heb ik dat als fout gerekend. Leerlingen hebben 2 fouten gemaakt: Br genoteerd ipv Br2, en de ladingbalans niet kloppend gemaakt. Bij mij komt dus vaak 4H+ voor. Ik vind het inhoudelijk fout en ik verwacht van een havist dat wel te kunnen.

Door: van Buuren | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:32 uur

Bij mijn weten valt de lading ook onder kloppend maken, dus als de ladingen aan beide kanten verschillend zijn, vervalt onmiddelijk het derde bolletje.

Je kunt wel vinden dat een havist weet dat het Br2 / H2 moet zijn, maar het correctiemodel geeft niet aan dat het bestaande stoffen moeten zijn. Bovendien zit in bolletje 1 al de Br2.

Ik heb de volgorde van de elementen in bolletje 2 vrij geinterpreteerd. Sommige plaatsen de Br4 achteraan, anderen er tussen. Heb ik goed gerekend.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:43 uur

Volgorde in moleculaire stoffen is ook niet onderdeel van examenstof (daarbij, dan moeten er echt een hoop boeken en docenten nagekeken worden...laatste lijkt mij...leuk)

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:50 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 15:45)

@ van Buuren:  het CV is extreem duidelijk: elementbalans. Er wordt niet gesproken over de ladingbalans. Dat zal een reden hebben, denk ik. Die ik niet direct doorzie. Anders hadden ze wel voor "coefficienten" gekozen?

 

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 15:44 uur

Per ongeluk een S vergeten is twee minpunten....AAAAHHHH. 

Door: Patrick van Kempen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 16:41 uur

Wat is de meerwaarde van het maken van deze opgave op de uitwerkbijlage?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 10:55 uur

Ja, en niet die opgaven die allemaal beginnen met "Noteer je antwoord als volgt..." Juist die moeten echt wel op een antwoordenblad. Maar hier is het volgens mij enkel bedoeld als irritatie. Want ik en leerlingen beginnen op de puntjes en komen dan natuurlijk niet uit met die eerste formule. I love priegelen