Vraag 30

Vraag 30

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:46 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: de Goede-Aarts | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 17:03 uur

Hoeveel punten geven jullie voor het berekenen van de negatieve log van een massa? Is dat het tweede bolletje, of mag je die alleen toekennen als wel echt een molariteit berekend is? Dus simpelste voorbeeld -log5,8 = -0,76. Is dit 1 punt of 0?

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 22:32 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 22:33)

Enkel vanuit molariteit, was een suggestie bij onze kringbespreking ...Weet niet of ik het daarmee eens ben. Wat wordt er nou getest?

  1.  van g --> mol
  2.  van mol en liters --> M
  3.  van M --> pH.

Of 1 en 2 vallen onder bolletje 1 en dan mag je dus wel zoals jij zegt een punt geven voor bolletje 2.

Of 2 en 3 vallen onder bolletje 2 en dan mag je geen punt geven voor wat jij zegt....

Ik weet het niet. Jullie? 

De beschrijving van de bolletjes suggereert sterk de eerste optie, aangezien je bij het eerste bolletje al naar M moet.

 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 00:07 uur (Bewerkt op: 02-06-2021 00:08)

Ik begrijp die 3 stappen niet... het zijn er maar 2 mijn inziens....

1. g/L -> mol/L (=M)

2. mol/L -> pH

eerste bolletje is 1ste stap en 2de bolletje is 2de stap.

Waar de 2de stap genoemd door collega Den Boer vandaan komt: mol -> mol/L, is mij onduidelijk aangezien de leerling nergens door een volume hoeft te delen/de concentratie al gegeven is per liter.
Ik ben het pertinent niet eens met de NVON examenbespreking/verslag. Ze wijken hier m.i. af van het CV en dat mag niet. Als je geen enkel punt geeft ben je dezelfde fout twee keer aan het aanrekenen, namelijk dat de leerling niet kan omreken van g/L -> mol/L en volgens algemene regels 2.5 ben je een leerling die deze rekenstap niet kan maken 2x aan het bestraffen voor dezelfde fout.
Je kunt argumenteren dat dit 'te eenvoudig' is voor het 2de bolletje, maar bij 19 is de rekenstap pH -> mol/L ook 'alleen maar' formuletje in binas opzoeken en invullen en dat is ook 1 punt waard, dus waarom hier niet? 

Door: Sitters | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 10:33 uur

Als een leerling pH = -log(5.8) gebruikt kun je beargumenteren dat het 2e bolletje vervalt omdat hij dan de -log van de massa neemt en dus de formule voor de pH berekening niet begrijpt. Ik kan me dan wel vinden in 0 punten.  daarentegen heb ik dan een leerling die expliciet noteert [H+] = 5.8 mol/L DUS die kan het punt dan wel krijgen omdat een molariteit wordt ingevuld. Blijft een discutabele constructie over van het CV...

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 11:11 uur

Hoi,

Onze conclusie is gelijk. De weg er naartoe anders. 

Ik haakte hiermee in op de route die werd ingeslagen zijdens de kringbespreking. En ik kan/kon mij daar wel in vinden. Er staat in tekstvorm 5,8 g per liter. Dat is altijd jammer, dat ze het voor het plezier van de opgave niet in gram per 2,0 L geven. Maar er zit in mijn ogen wel degelijk een stap van g per liter naar g/L. Maar of dat in deze getest wordt???? Nee, ik denk het niet. 

Dus dan ben ik het helemaal eens met jouw redenering. 

 

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 20:41 uur

Volgens het verslag van de besprekingen geen punten voor deze berekening.

Door: Muller | Datum: Zaterdag 5 juni 2021, 08:52 uur

pH 0,8 met een juiste berekening is toch gewoon twee punten?

Er wordt immers niet om significantie gevraagd.

Door: Brechtje Anthonissen | Datum: Zaterdag 5 juni 2021, 16:43 uur

Klopt Muller