Vraag 34

Vraag 34

Door: Tim Suttorp | Datum: Dinsdag 27 april 2021, 21:45 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Tobias Schrama | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 14:20 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 14:21)

Weggelaten H bindingen in zowel restgropepen als rest van structuur maar 1x aanrekenen toch? dus dan 2pt?

O en als jet H vergeten bij de peptide en in de rest, dan ook zelfde 2pt?

Door: de Kruif | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 15:42 uur

Volgens mij is het:
Bij H vergeten bij de peptide-binding scoor je bolletje 1 niet.

Bij H vergeten in een restgroep scoor je bolletje 2 niet.

De H tegenover de restgroep vergeten of op uiteinde betekent geen bolletje 3

Je kunt dus 3 punten missen als je nergens H-atomen tekent, maar ook twee of 1 als je er een paar vergeet.

Door: Muller | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 23:21 uur

Wat als een leerling alle juiste structuurformules van de drie aminozuren los van elkaar noteert?

Alleen bolletje voor de peptide-binding misgelopen?

Ik ben geneigd om 1 punt voor juiste zijgroepen te geven.

Door: Muller | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 23:43 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 23:47)

(Foto moet nog komen...: hier een link: CH2-groep)

Is deze manier van tekenen voldoende om 1 punt voor juiste zijgroepen NIET te geven?

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 23:51 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 23:51)

@Muller

bij losse aminozuren zou ik alleen het 2de bolletje toekennen. De rest van de structuurformule omvat onder meer ook de juiste uiteindes en dat kan bij het koppelen ook mis gaan. Dit 'mis' gaan vermijd de leerling door het niet-koppelen. Kortom de vraag is enorm vereenvoudigd/niet beantwoord. 

ik zou de zijgroep bij deze -CH2- goed rekenen, het is een duidelijke 2

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 00:09 uur (Bewerkt op: 02-06-2021 00:10)

@Muller

Jij doelt denk ik op het feit dat de covalente binding van de onderste C naar de H2 wijst en niet naar de C van de CH2 groep. Volgens mij is dat hier fout. En mag dat alleen in en keten als CH3-CH2-CH3.

Door: Muller | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 00:15 uur

Ja, inderdaad. Er was wel iemand die alle aminzuren een kwart slag gedraaid heeft, en dan mag het wel weer.

Maar ja, voor de zekerheid heb ik hiervoor een punt afgehaald.

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 22:03 uur

Een leerling van mij koppelt de zuurgroep in de zijgroep van Asp met de zuurgroep van Val. De peptidegroep klopt niet, dus scoort bolletje 1 niet. Mag ik wel bolletje 2 toekennen ondanks dat de zuurgroep via een nogal opmerkelijke reactie gekoppeld is aan Val?

 

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 22:24 uur

Heb ik wel gedaan. Wordt wel moeilijk als hij de andere zuurgroep verkeerd gebruikt....is dat dan de peptidebinding of de rest??? Ik heb het dan op twee fouten gebracht.