Vraag 35

Vraag 35

Door: Tim Suttorp | Datum: Dinsdag 27 april 2021, 21:45 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 08:52 uur

Is de zijgroep van Lysine hydrofiel? Er zitten 4 C-atomen aan, en maar 1 NH2-groep. 

Ik leer mijn leerlingen dat butaan-1-ol  en butaan-1-amine hydrofoob zijn...

(niet dat dat voor de conclusie wat uitmaakt, maar voor de uitleg wel)

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 11:05 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 11:09)

@Inge: Het is zeker hydrofiel. Als vuistregel heb ik ooit geleerd dat je één H-brug makkende groep per 4Ctje's moet hebben. Bovendien kan een NH2-groep 2 h-bruggen aangaan, als je strikt maar de Htje's mee telt.  Maar butaan-1-ol zit wel op het randje ja. 

Door: Tobias Schrama | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 14:34 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 14:35)

Leerling die Lys hydrofoob noemt en Glu hydrofiel en dar het daarom niet kan verdient dus 0 pt (noemt Lys als een met een apolaire groep en Glu als OH dus polair?

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 14:54 uur

Bij mij idem. Leerling noemt zijgroep Lys hydrofoob en van Glu hydrofiel. Is dat 0 pt bij bullet 1, of is gezien / in CV één goede keuze voldoende?

Door: de Kruif | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 15:37 uur

Ook ik leer mijn leerlingen dat je minimaal één H-brug per 4 C-atomen moet hebben en naturrlijk kan een amine-groep er 2, maar ik vind lys is hydrofoob echt niet zo fout...

Door: de Goede-Aarts | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 22:51 uur

@Bert en @Tobias, ik heb idd bolletje 1 toegekend als ze glu hydrofiel noemen door OH én lys hydrofoob noemen omdat er in correctiemodel 1 van beide wordt gevraagd én door hierbovengenoemde probleem met wel erg veel CH2-groepen. 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 23:46 uur

Ik heb maximaal 1 bolletje toegekend wanneer een leerling één van de twee zijgroepen hydrofoob noemt en de andere hydrofiel, dat lijkt mij consequent met het CV. 
Op dezelfde wijze heb ik 1 bolletje toegekend wanneer een leerling zegt dat beide aminozuren een OH-groep bevatten en dus hydrofiel zijn. 

Echter het 2de punt is dan wat mij betreft in beide situaties verloren, omdat het antwoord niet volledig juist is en dus ook niet het volledige aantal punten kan opleveren.

 

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 12:13 uur

@van Rijckevorsel-Krijnen . Je zegt"Ik heb maximaal 1 bolletje toegekend wanneer een leerling één van de twee zijgroepen hydrofoob noemt en de andere hydrofiel, dat lijkt mij consequent met het CV. "  

Dat lijkt mij niet. Want om de punten te scoren moet je van in ieder geval 1 aminozuur bewijzen dat die hydrofiel is (en geen S bevat), kijk maar bij bolletje 1. Er staat duidelijk een / tussen. 

Dus dan mag een leerling best het Lys hydrofoob noemen. Wat ook echt niet erg is. 

Dus in mijn ogen gewoon twee punten. 

Het ontbreken van S al verplicht noemen om aan voorwaarde twee te voldoen vind ik raar en een omissie in het CV, maar het CV is en blijft leidend.