Vraag 37

Vraag 37

Door: Tim Suttorp | Datum: Dinsdag 27 april 2021, 21:45 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: de Goede-Aarts | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 22:58 uur

Wat doen jullie met "lager, want de enzymactiviteit neemt af OMDAT de pH stijgt". Dit lijkt 2 puntenvolgens de bolletjes, maar er wordt helemaal niets gedaan met de figuren, dus is er dan wel sprake van het leggen van een juist verband? 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 23:41 uur

zie 3de voorbeeldantwoord, lijkt mij inderdaad 2 punten waard

 

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 08:30 uur

Ik heb dar maar 1 punt voor gegegevn, omdat er in de bolletjes volgens mij staat dat ze de juiste verandering in pH moeten benoemen, en die wordt in de figuur gegeven. Ik ben dan wel weer zo soepel dat ze de waardes neit hoeven te neoemen, maar wel dat de pH stijgt doordat er alvleessap wordt toegevoegd, of pmdat de pH in de darmen hoger is dan in de maag. Maar alleen "de pH stijgt", leek mij niet voldoende, hoewel ik het natuurlijk graag aanpas ;-)

Door: Crielaard | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 10:16 uur

maar "als het alvleesklierspa wordt toegevoegd" staat al in de vraag... volgens vb 2 (en volgens bolletje 1) zou "pH stijgt" al genoeg kunnen zijn?

Door: Crielaard | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 10:16 uur

eh, voorbeeld 3 dus

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 22:21 uur

Wat te doen met een leerling die het verloop van figuur 3 netjes volgt? "Van pH 1,5 tot pH 3,5 wordt de activiteit van pepsine iets hoger, dit komt doordat de activiteit na het toevoegen van alvleessap eerst toeneemt en daarna weer afneemt"
Wel bolletje 2 geven? Hij benoemt eerst een toename en vervolgens een afname?