Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:36 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 13:35 uur

Ik ken de CF waarde niet...maar waarom is dit zo'n laag raar getal? Ik zou in een lab hier allang een omrekening tegenaan gegooid hebben. in micromol of zo.

Door: Inge Roos | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 19:31 uur

Ik ben nu al 2x een berekening tegenkomen waarbij de leerling nadat hij/zij de chemische hoeveelheid transferrine uitrekent, vervolgens met het (foutieve) percentage 30% (waarmee wordt berekend hoeveel van de transferrine wordt gebruikt voor de binding met Fe3+-ionen, en tenslotte met 2 om het aantal gebonden Fe3+ ionen te bereken.

Als ik het bolletjes model strikt volg, zou ik maar 1 punt mogen geven, maar als er met 70% gerekend zou worden, kom je wel tot hetzelfde (goede) antwoord. In dat geval zou je ook de logica van de volgorde van vermenigvuldigen kunnen verdedigen (eerst met 70%, daarna met 2, ipv eerst met 2, daarna met 70%). 

Zou ik hier dus toch 2 punten voor mogen geven?

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 09:12 uur (Bewerkt op: 28-05-2021 09:14)

@Inge: Ik zou 2 punten geven.  

Door: de Kruif | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 09:32 uur

@Inge, ik vind ook dat dit 2 punten is, ze maken slechts 1 fout en de volgorde van berekening maakt iet uit.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 30 mei 2021, 14:50 uur

Wat als een leerling juist aan het begin met 70% omrekend. als enige stap. Is dat derde bolletje? In essentie is dat wat je daar doet... (100-30/100=0,7 factor)

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Zondag 30 mei 2021, 16:38 uur

Ja, dat maakt niet uit, je kunt best eerst zeggen dat er dus 2,1 g beschikbaar is en dan de rest vd berekening.