Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:37 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 20:57 uur

Ik vind de tekening in het correctievoorschrift enigszins verwarrend, de omlijning 'ontwijkt' wel het linker achterliggende C-atoom, maar niet het rechter. Zie afbeelding. Bij leerlingen wil ik het niet aanrekenen, maar het ontwijken in de tekening zou ik netter vinden.

Vraag 21

Door: Vic Dhooge | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 09:14 uur

Heel vervelend hoe netjes leerlingen hier moeten omcirkelen om alles goed te hebben, ik zou wat in het correctievoorschrift staat goed tellen en als ze het achterste C-atoom ontwijken natuurlijk ook. Benieuwd hoeveel leerlingen het voorste C-atoom juist ontwijken zoals aangegeven...

Door: Bert Keegstra | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 21:12 uur

Wordt met bullet 2 alle atomen bedoeld incl de H atomen, of wordt bullet 2 pas niet gescoord als een O of N teveel is geselecteerd?

Door: Karin Gubbens | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 21:29 uur

De helft van mijn leerlingen ontwijkt het linker C-atoom uit de ring niet. Terwijl ik niet idee heb dat ze dat ze echt bedoelen dat het C-atoom er bij hoort, maar dat ze het echt gewoon niet door hebben dat ze hem er per ongeluk bij pakken. 

Door: Kooijman | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 00:14 uur

@Bert: Volgens mij wordt dat gedekt door de opmerking; "overig" is dus eigenlijk N en OH.

Door: de Kruif | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 09:28 uur

@ Karin Gubbens, dat doen ook veel van mijn leerlingen. Omat het correctievoorschrift ook niet lijkt te letten op die achterliggende atomen in hun juiste antwoord reken ik dat vooralsnog goed.

Door: de Witt | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 17:10 uur

Er is een aanvulling op het correctievoorschrift: VW-1028-a-21-1-c-A.pdf

Door: Harry Schreurs | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 21:13 uur (Bewerkt op: 28-05-2021 22:15)

En de aanvulling dekt juist de vraag over dat achterste C-atoom. @ Ingo van 't Oor

 

Door: Karin Gubbens | Datum: Zondag 30 mei 2021, 13:47 uur (Bewerkt op: 30-05-2021 13:48)

Ik vind de aanvulling verwarrend, omdat er staat achterliggende C-atomen staat en er is in de tekening die eerder gegeven is maar één achterliggend C-atoom. Geeft het feit dat er meervoud is gebruikt ruimte om die op die hoek linksachter niet te beoordelen? Als dat niet mag, moet er echt C-atoom staan, want er is maar dan maar één achterliggend C-atoom dat in een goed antwoord kan zitten. Die ene die aangegeven is in eerdere reactie.

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Zondag 30 mei 2021, 14:32 uur

In de kringbespreking vrijdag is dit ook genoemd, en kwamen we tot de conclusie dat het C-atoom linksachter de N (dus de meest linker) ook tot de 'achterliggende' gerekend moet worden. Dit inderdaad omdat er anders maar 1 C-atoom achterliggend zou zijn.