Vraag 22

Vraag 22

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:37 uur (Bewerkt op: 15-03-2020 12:38)

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 21:56 uur

Een leerling geeft als antwoord:

Berberine, want bij morfine en heroine hebben de N een niet-bindend elektronen paar,

Hiermee geeft hij dus aan dat Berberine geen niet-bindend elektronen paar heeft. Is dat genoeg voor het 1e bolletje?

2e bolletje vind ik eigenlijk een beetje flauw, want dat is herhalen wat er in de vraag staat; "leg uit welke van de drie alkaloïden uit de figuur niet als base reageert". Je krijgt dus alleen dat punt als je zegt "Berberine kan niet als base reageren"

Door: Sprokholt | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 22:31 uur

Het tweede bolletje is vreemd.  Een leerling die een onzin antwoord geeft krijgt een punt als hij afsluit met: "dus reageert het niet als base". De leerling die een goed antwoord geeft maar de genoemde zin niet letterlijk opschrijft, die krijgt ook 1 punt. 

Door: Mirjam Angevaare-Gruter | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 06:05 uur

In de beschrijving van het antwoord boven de bolletjes, gebruiken ze het woord DAAROM en dus lijkt er wel een verband te moeten bestaan tussen de twee bolletjes

Door: de Kruif | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 09:01 uur

Een leerling hoeft nooit de vraag te herhalen, dus 1 punt geven voor "dus kan niet als base reageren" is raar, als ze dat niet opschrijven is het antwoord iig nog steeds goed. Ik interpreteer dat die laatste punt dus is voor "berberine".

Een juist antwoord lijkt mij: "Berberine, want daar heeft de N geen vrij electronenpaar"

Door: Windmeijer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 12:56 uur

@de Kruif :Helemaal mee eens. Het parafraseren van een vraag zou geen punten mogen opleveren. Het enige dat niet geparafraseerd is, is Berberine. Een aantal leerlingen noemen Berberine, leggen het uit, maar doen niet de beroemde zin uit het correctievoorschrift. Ik ben geneigd om Berberine als voldoende voor bolletje 2 te aanvaarden (mits de uitleg correct is over het vrije elektronenpaar of zo).

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 13:52 uur

Het antwoordmodel is toch niet geheel correct, denk ik. Het geeft aan dat het stikstofatoom in berberine een 4-omringing heeft. En dat heeft die juist  niet. 

En daarbij, in hoeverre is niet hard te maken dat een electronenpaar uit de dubbele binding gebruikt kan worden als donor voor de binding van het proton aan de N?   

Door: Bianca Butter | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 14:35 uur

Zoals hierboven al gezegd werd, het CV klopt niet als het gaat om de benoeming van het omringingsgetal. 

Daarnaast zie ik nog niet helemaal in wat het effect van het omringingsgetal zou moeten zijn op de voorwaarde of het H+ kan binden?

Door: van Dooren | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 21:55 uur

In de aanvulling op het CV is "berberine" al 1 punt waard.

Herhalen van de vraag is niet nodig dus dan kom je heel snel aan 2 punten.

Door: Rijneveld | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 17:09 uur

Bij deze opgave is er ook een aanvulling op het CV gekomen. 
Berberine = 1p, juiste uitleg = 1p