Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:38 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Windmeijer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 12:57 uur

Op C-2 zou ook gewoon een delta + moeten staan en de dubbelgebonden O een delta -.

Moet dat niet worden toegevoegd? Wellicht niet voor iedereen (ik heb er veel die dat vergeten), maar in ieder geval geen aftrek....

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 13:53 uur

Op 1 en 2...

Door: Anne Bouterse | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 14:32 uur

Ik heb een leerling die het molecuul nog een keer getekend heeft en vervolgens een (goede) waterstofbrug heeft getekend. Ik ben zelf erg geneigd hier het 2e bolletje wel voor te geven. Er wordt enkel in de tekst boven verteld dat deze H-brug intramoleculaire is, maar in het CV wordt het niet beschreven.

Door: de Kruif | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 15:36 uur

@Windmeijer, in opmerking 2 valt te lezen dat een delta - op die dubbelgebonden O mag, er mag zelfs een delta+ zijn zo te lezen, ik vind dat die partiële lading die jij noemt op de C2 ook geen aftrek op zou moeten leveren.

Door: de Kruif | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 15:38 uur

@Anne Bouterse  ik vind wel dat het gezien de tekst bij de opgave een intramoleculaire H-brug moet zijn.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 15:41 uur

Een onjuist antwoord kan nooit alle punten krijgen. 

In dit geval begrijp ik het wel, maar er staat in het CV duidelijk "de..". en "het " . Dat impiceert dat het gaat om dat ene molecuul, niet?

Door: Lam | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 23:58 uur

Die afspraak is blijkbaar ook aangepast:

Als u alle deelscores uit het beoordelingsmodel kunt toekennen en er geen opmerking, indien of vakspecifieke regel is die voorschrijft dat punten in mindering gebracht moeten worden, kunt u alle punten toekennen ondanks de door de leerling gemaakte fout.

https://www.examenblad.nl/veel-gevraagd/mijn-leerling-maakt-een-fout-die/2021

Door: Theelen | Datum: Zondag 30 mei 2021, 16:23 uur

Wat als een leerling als bindende elektronenparen bindingsstreepjes tekent tussen N-O en de O atomen onderling (cyclische structuur). Dan heeft de leerling geen formele lading.
Partiële ladingen worden vervolgens aangegeven als delta - op O atomen (van NO2 groep en OH groep) en delta + op N en H van OH-groep.

Moeten de leerlingen dan weten dat NO2 groepen eigenlijk een hybride zijn van 2 grensstructuren?

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 30 mei 2021, 17:25 uur

Formele lading op N mag niet vergeten worden toch? enkel partiele lading

Door: Jeannet Brouwer | Datum: Maandag 7 juni 2021, 13:37 uur

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het tekenen van 2 H-bruggen vanaf een H-atoom. Ik reken dit fout, maar werd door mijn 1e corrector erop gewezen dat dat onterecht is. Ik ben benieuwd naar reacties van collega's.