Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 14:16 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Peters | Datum: Dinsdag 25 mei 2021, 16:06 uur

Met het nakijken van deze vraag heb ik grote moeite! Mij lijkt vanuit de vraag al niet heel duidelijk hoe specifiek het antwoord moet zijn. In de eerste plaats staat er 'leg uit dat' en niet zoiets als 'leg uit waardoor'.

In het CV vind ik ook een grote onduidelijkheid zitten:
- wat er bij de eerste bullet staat is volgens mij pas nodig voor de tweede helft van de vraag. Ook wordt het cytoplasma niet negatief door (alleen) het cotransport -> dit transport laat twee positieve en twee negatieve ionen binnen dus resulteert op zichzelf niet in een ladingsverschil;
- wat er bij de tweede bullet staat lijkt mij voldoende als antwoord op de eerste helft van de vraag;
- de tweede bullet suggereert dat concentratie-/ladingsverschil [of gradiënt?] EN diffusie [of passief transport?] genoemd moeten worden. Het lijkt mij dat één van deze twee voldoende is, aangezien de één de ander impliceert (leren wij leerlingen niet dat diffusie het passieve transport van hoge naar lage concentratie is [ook al weten we dat dit thermodynamisch iets genuanceerder ligt]?);
- bij de derde bullet gaat het over het concentratieverschil van Na+, maar ook het ladingsverschil wordt door de Na/K-pomp in stand gehouden. Deze route lijkt mij ook correct voor het derde punt toch (aangezien bij de eerste twee bullets ook steeds de concentratie-route én de lading-route goed worden gerekend)?

Tot slot; een leerling die aangeeft dat het per definitie energie kost of actief transport behoeft, als (via de MR-a cellen) chloride naar een uitwending milieu wordt uitgescheiden waar de concentratie van deze ionen vele malen hoger ligt (de zee) dan inwendig, krijgt strict volgens het beoordelingsmodel geen punt. Volgens mij heeft deze leerling uitgelegd dat er, direct dan wel indirect, energie nodig is; 1 punt lijkt mij toch zeker wel op zijn plaats?

Groeten,

Justin

Door: Ebbers | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 11:20 uur

wb de onduidelijkheid van het antmodel ben ik het me je eens. 

Het antw van de leerling dat je aanhaalt gaat niet in op de werking van kanaaltjes en pompen, dus hiervoor geen punt. Het getuigt wel van inzicht, maar helaas.