Vraag 20

Vraag 20

Door: Tim Suttorp | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 00:05 uur

Noteer hier uw vragen, antwoorden en opmerkingen.

Antwoord:

Door: Thom Stofberg | Datum: Donderdag 17 juni 2021, 17:37 uur

De foto bij deze vraag is erg misleidend. Aan de lengte van het touw is te zien dat de kogel niet ver boven de grond komt. Dat de kogel maar 60 cm hoogte heeft gekregen klopt niet met het plaatje. Hierdoor worden de leerlingen misleid om de getallen om te draaien, waar een fout antwoord van 1,66 m gekregen wordt, wat veel logischer is dan de 60 cm.

Door: van de Velde | Datum: Donderdag 17 juni 2021, 18:46 uur (Bewerkt op: 17-06-2021 19:32)

Dat ben ik helemaal met je eens. We leren onze leerlingen een reality check uit te voeren op hun uitkomst. Dat gaat hier de mist in.

 

mijn leerling rekent het nota bene netjes en correct uit, krast dat dan door en noteert dan dezelfde berekening met de getallen omgedraaid, zit kennelijk te denken dat hij zijn "90 = 150 x h" verkeerd moet hebben verbouwd. Ik weet dus zeker dat die door die foto op het verkeerde been gezet moet zijn.

Door: Dekkers | Datum: Zaterdag 19 juni 2021, 17:13 uur

Wil niet de advocaat van de duivel spelen, maar de vraagstelling is wel goed, daar staat: "Bereken de toename van de hoogte van de kogel bij het optillen" De kogel hangt aan en touw en ligt dus niet op de grond. 

Door: van de Velde | Datum: Zondag 20 juni 2021, 23:11 uur

ik wil wèl de advocaat van de duivel spelen:) die kogel hangt in rust, en vooral uit de foto's maar ook uit de tekst verhaal ("een paar stappen achteruit") maak ik op dat dat vlak boven de grond moet zijn.