vraag 08

vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 9 juni 2021, 19:19 uur

Noteer hier uw vragen, antwoorden en opmerkingen.

Antwoord:

Door: Gerhard van Hunnik | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 11:29 uur

weer een vraag die 3 vragen zijn. 

Door: Paul Stoop | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 11:50 uur

Het correctiemodel is gebaseerd op de klassieke misconceptie van de snelheidskracht ("kracht omlaag komt overeen met plasmon beweegt omlaag").

Bij nader inzien is figuur 3 helemaal niet zo vanzelfsprekend: elektronen hebben nauwelijks massa, dus je verwacht dat het plasmon "laag" zit zolang de kracht omlaag is en hoog zolang de kracht omhoog is, en dus NIET verschoven op t1 en t2!.

Het helpt daarbij niet dat het plasmon ingetekend is in een figuur waarbij horizontaal "positie" staat en vertikaal "elektrische veldsterkte", terwijl het in verticale richting verschuift.

Samengevat: het derde streepje is m.i. niet goed te beantwoorden.

Door: Vermeulen | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 12:01 uur

Het CV spreekt van "tussen t1 en t2". 

In die tijd is een omhooggericht veld "gepasseerd", hebben elektronen dus een kracht omlaag ondervonden, zijn dus gedurende korte tijd omlaag versneld, hebben een snelheid omlaag gekregen, waardoor een verplaatsing naar beneden is ontstaan.

Wel een lang antwoord zo, maar dat kan ik zo wel uit het CV halen.

Denk alleen dat geen enkele LL dit zo beantwoord heeft...

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 17:44 uur

Waarnaar verwijst "dit" bij de derde deelvraag: naar het feit dat de lichtgolf naar rechts beweegt of naar het feit dat dit in figuur 3 is aangegeven? Beetje flauw misschien, maar als een leerling antwoordt: "In figuur 3 staat inderdaad een pijl naar rechts bij het woord golfsnelheid", dan heeft die leerling volgens mij de derde deelvraag prima beantwoord. Ik zal er wel 0 punten voor geven, maar de vraag had anders geformuleerd moeten worden, want er zijn echt leerlingen die de vraag dankzij deze formulering anders interpreteren dan hij bedoeld is. En zelfs als je 'dit' wel laat verwijzen naar het feit dat de lichtgolf naar rechts beweegt, dan nog voldoet bovenstaand antwoord volgens mij, want het wordt uitgelegd aan de hand van de figuur. Misschien had de pijl met 'golfsnelheid' beter niet in de figuur kunnen staan, maar had het gewoon in de tekst verteld moeten worden.