vraag 12 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
9
juni
2021,
19:21 uur
Noteer hier uw vragen, antwoorden en opmerkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Dinsdag
22
juni
2021,
20:08 uur
Ik snap de opmerking niet. Als je links Te-123 en p hebt staan, en rechts I-123 en n, dan heb je toch automatisch gelijke aantallen nucleonen links en rechts? Dit gaat mis als je extra deeltjes toevoegt, maar dan ben je bol 3 al kwijt, dus waar dient die opmerking dan nog voor? |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Dinsdag
22
juni
2021,
22:08 uur
Juist andersom. Mijn leerling zegt I + 2p -> Te + e+ + 2H
|
||
|
Datum:
Dinsdag
22
juni
2021,
22:34 uur
OK, daar krijg je inderdaad het 3e bolletje voor. Maar dan is de opmerking ook weer zinloos, want 1 punt is al minder dan "max 2". Ik kan me hooguit nog voorstellen dat je het Te met 2p beschiet en ook weer 1p eruit laat komen. Kloppende vergelijking, maar niet correct, dus 2 punten. Zoiets? |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Dinsdag
22
juni
2021,
22:39 uur
Zoiets of andere deeltjes die er aan de andere kant weer uit komen. |
||
Door: Steenbakkers
|
Datum:
Woensdag
23
juni
2021,
00:47 uur
Mijn leerling heeft de juiste vergelijking, maar laat ook een gammafoton vrijkomen bij de productie. Het lijkt me dat dat realistisch is, maar volgens de opmerking kost dat haar denk ik een punt. Beetje jammer... |
||
|
Datum:
Woensdag
23
juni
2021,
08:53 uur
Dat lijkt me een punt voor de bespreking. Of er daadwerkelijk een gamma vrijkomt durf ik niet te zeggen, maar ik zou het zeker niet willen afstraffen. |
||
Door: Caroline Blaas
|
Datum:
Woensdag
23
juni
2021,
16:26 uur
wanneer is het 1e bolletje het 1e bolletje... |
||
|
Datum:
Woensdag
23
juni
2021,
17:48 uur
Lastig... Een nucleon kan natuurlijk geen 0 boven hebben staan. Als het alleen maar een notatiefout is waarbij atoomnummer en massagetal consequent verwisseld zijn, trek ik 1 punt af. Als er ook nog eens niet-kloppende sommen links en rechts staan kost het nog meer punten. |
||
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Woensdag
23
juni
2021,
20:27 uur
Een leerling van mij heeft bedacht dat het proton eerst wordt opgenomen en daarna uiteenvalt. Wat vinden we hiervan? Zie onderstaande reactievergelijking 123;52 Te + 1;1 p --> 124;53 I --> 123;53 I + 1;0 n |
||
|
Datum:
Woensdag
23
juni
2021,
21:44 uur
Ik zou dat gewoon goedkeuren. Die tussenstap is best plausibel, en het gaat om de begin- en eindtoestanden van het proces. Zie dat I-124 dus maar als een verfraaiing van de pijl zoals in het cv bedoeld. |