vraag 12

vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 9 juni 2021, 19:21 uur

Noteer hier uw vragen, antwoorden en opmerkingen.

Antwoord:

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 22 juni 2021, 20:08 uur

Ik snap de opmerking niet. Als je links Te-123 en p hebt staan, en rechts I-123 en n, dan heb je toch automatisch gelijke aantallen nucleonen links en rechts? Dit gaat mis als je extra deeltjes toevoegt, maar dan ben je bol 3 al kwijt, dus waar dient die opmerking dan nog voor?

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 22 juni 2021, 22:08 uur

Juist andersom.
Als je bol 1 en 2 niet hebt (zoals mijn leerling, die verkeerd leest en jood wil beschieten met protonen om telluur te krijgen), kun je nog wel een kloppende vergelijking hebben.

Mijn leerling zegt I + 2p -> Te + e+ + 2H

Bolletje 1 en 2 zijn natuurlijk weg maar er staat wel een kloppende vergelijking, dus het 3e bolletje is wel te geven.

 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 22 juni 2021, 22:34 uur

OK, daar krijg je inderdaad het 3e bolletje voor. Maar dan is de opmerking ook weer zinloos, want 1 punt is al minder dan "max 2".

Ik kan me hooguit nog voorstellen dat je het Te met 2p beschiet en ook weer 1p eruit laat komen. Kloppende vergelijking, maar niet correct, dus 2 punten. Zoiets?

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 22 juni 2021, 22:39 uur

Zoiets of andere deeltjes die er aan de andere kant weer uit komen. 

Door: Steenbakkers | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 00:47 uur

Mijn leerling heeft de juiste vergelijking, maar laat ook een gammafoton vrijkomen bij de productie. Het lijkt me dat dat realistisch is, maar volgens de opmerking kost dat haar denk ik een punt. Beetje jammer...

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 08:53 uur

Dat lijkt me een punt voor de bespreking. Of er daadwerkelijk een gamma vrijkomt durf ik niet te zeggen, maar ik zou het zeker niet willen afstraffen.

Door: Caroline Blaas | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 16:26 uur

wanneer is het 1e bolletje het 1e bolletje... 
Over het PROTON: als er staat 0 boven, 1 beneden met daarachter de letter p,  met kloppende nucleonen verder ....  is het dan bolletje 1 én bolletje 3 ? 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 17:48 uur

Lastig... Een nucleon kan natuurlijk geen 0 boven hebben staan. Als het alleen maar een notatiefout is waarbij atoomnummer en massagetal consequent verwisseld zijn, trek ik 1 punt af. Als er ook nog eens niet-kloppende sommen links en rechts staan kost het nog meer punten.

Door: Erik van Beek | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 20:27 uur

Een leerling van mij heeft bedacht dat het proton eerst wordt opgenomen en daarna uiteenvalt. Wat vinden we hiervan? Zie onderstaande reactievergelijking

123;52 Te + 1;1 p  -->  124;53 I  -->  123;53 I + 1;0 n

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 21:44 uur

Ik zou dat gewoon goedkeuren. Die tussenstap is best plausibel, en het gaat om de begin- en eindtoestanden van het proces. Zie dat I-124 dus maar als een verfraaiing van de pijl zoals in het cv bedoeld.