vraag 14

vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 9 juni 2021, 19:32 uur

Noteer hier uw vragen, antwoorden en opmerkingen.

Antwoord:

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Donderdag 17 juni 2021, 12:22 uur

3e bolletje is de structuurformule van glycerol en de elementbalans bij uitsluitend de juiste formules links en rechts.

Mag ik dit bolletje toekennen als een leerling een isomeer getekend heeft (estergroepen verkeerd om) van een van de stoffen, dus dat de structuurformules niet maar de molecuulformules wel kloppen? Het kloppend maken is dan immers niet vereenvoudigd door deze fout.

Door: Karin Gubbens | Datum: Donderdag 17 juni 2021, 12:30 uur

Nee, alleen bij juiste formules is (helaas) de afspraak. 

Door: Thijssen | Datum: Donderdag 17 juni 2021, 17:30 uur

Ik heb een leerling die een H te veel geeft bij C2 van het glyceryl-deel van het vet. De rest doet hij allemaal goed. Ik vind dat ik het 1e bolletje niet, maar het 3e bolletje wel kan scoren. Je maakt geen reactievergelijking (in structuurformules) kloppend door een atomenbalans op te stellen, maar door te kijken uit welke delen van de beginstoffen de reactieproducten gevormd worden. Dat doet hij prima. Een lullig foutje dubbel afstraffen is niet in de geest van gedegen correctiewerk in mijn ogen.

Door: de Lavoir | Datum: Zondag 20 juni 2021, 13:39 uur

Misschien ben ik het met je eens, maar het correctievoorschrift geeft hier geen ruimte voor / is in dit geval ondubbelzinnig toe te passen.