Algemeen HAVO Natuurkunde examen

Algemeen HAVO Natuurkunde examen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 21:48 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Saarloos | Datum: Maandag 16 mei 2022, 18:05 uur

mijn 1e indruk: stof een beetje onevenredig verdeeld? Weinig "krachten en materie".  En 2x rendement had ook niet gehoeven.

Weinig leerlingen eerder klaar

Door: Monsees | Datum: Maandag 16 mei 2022, 22:22 uur

Ik vond het een best pittig examen. Wel in lijn met 2021, maar veel lastiger dan de jaren ervoor. Veel leeswerk ook. 

Door: Gerben Weldink | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 08:51 uur (Bewerkt op: 17-05-2022 08:52)

Vond het examen erg lang, bijna alle leerlingen zaten om 16.30 nog. Degene die ik snel gesproken heb gaven aan dat ze te weinig tijd hadden en daardoor best wat vragen niet hebben kunnen maken. Het was niet zozeer moeilijk maar wel heel veel tekst.

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 10:11 uur

Ik vond de dubbele vragen onhandig, met name als er voor het eerste streepje veel rekenwerk nodig was dan vergeten sommige leerlingen de tweede opdracht. a en b vragen zijn dan prettiger. Veel begrijpend lezen ook (opgave 6 extreem voorbeeld). Met name voor dyslecten erg pittig examen.

Door: Gerhard van Hunnik | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 17:20 uur

Helaas ook hier weer een aantal 'dubbele' vragen. Een paar zijn te verdedigen als hint voor de leerlng maar niet iedere leerling zal dat zo ervaren.

In het correctiemodel worden vrij veel dubbele eisen gesteld aan het toekennen van dat score punt. Inzicht in formule EN opzoeken van...

Overigens zijn mijn leerlingen over het algemeen zelf wel te spreken over dit examen. (Nu ik nog..)

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 22:00 uur

Op https://www.nvon.nl/examen/examen-2022-1-havo-natuurkunde staat nu het verslag van de landelijke examenbespreking.

 

Door: Dirken | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:32 uur

Onbegrijpelijk dat opgave 5, exploderende draad,niet de eerste opgave van dit examen is. Hier werd veel meer gescoord dan bij de andere opgaven

Door: Erik van Beek | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 05:48 uur

Als een leerling alleen de gegevens noteert en voor de rest niets heeft gedaan, wat moet ik dan invullen in Wolf? Een N van niet gemaakt, of 0 punten.

Door: Wendy van Antwerpen | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 10:50 uur

Erik, dan is het 0 pnt.

Door: Huub Franzel | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 14:38 uur (Bewerkt op: 20-05-2022 14:43)

In verband met de nieuwe significantieregels twijfel ik over bijvoorbeeld het volgende:

Een leerling geeft als antwoord bij vraag 1: v=2/1500π m/s (hij heeft de straal geschat op 1 cm)

Vervalt het completerenpunt of niet? In het algemeen: mogen breuken en/of constanten in het eindantwoord blijven staan of moet het een decimaal getal zijn?