Vraag 08 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
24
april
2022,
21:57 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Jaap Venema
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
12:10 uur
Leerlingen die alleen laatste streepje beantwoorden zoeken het niet in de extra massa, maar in de aantrekkende kracht van de planeet. "Er is meer brandstof nodig om de aantrekkende kracht van de planeet te compenseren". Dit is mogelijk niet "veel meer brandstof", maart wel een factor die een rol speelt. Ik heb nu geen punt gegeven, maar voel er wel voor dit inzicht te belonen. |
||
Door: Saarloos
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
12:46 uur
@jaap venema Ik heb dat antwoord ook gezien. Ik twijfel inderdaad of het 0 of 1 punt waard is. Heb het nu op 0 gezet. Lijkt me iets voor het landelijke verslag? |
||
Door: Hugo Schotman
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
13:51 uur
(Bewerkt op: 17-05-2022 13:55)
...
|
||
Door: Hugo Schotman
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
13:54 uur
(Bewerkt op: 17-05-2022 13:55)
... |
||
Door: Bosboom
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
14:10 uur
Ik vind dit 1p waard (laatste deelscore), zeker op havo-niveau. Het is prachtig als een leerling inziet dat er nog een kracht arbeid verricht (in dit geval dan de kracht van Pluto op NH). Er zijn nog wel meer redeneringen mogelijk. Bijvoorbeeld rendement. Als we met deze deelscore ook nog moeten verwachten dat een leerling het verschil ziet in "meer massa" en "veel meer massa" dan eisen we teveel van een havo-leerling. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
15:05 uur
Is het fysisch wel juist? |
||
Door: Bosboom
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
15:09 uur
Het afremmen van de satelliet gebeurt ruim voordat de satelliet aankomt bij de planeet. En niet op het moment dat Fg loodrecht op snelheid v staat. Zolang de satelliet de planeet nadert, neemt de gravitatie-energie af (en dus de kinetische energie toe) en moet er dus extra afgeremd worden. |
||
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
15:22 uur
Mag voor het tweede deel van de vraag een antwoord met rendement goedgerekend worden? Het is het eerste antwoord waar de leerlingen naar grijpen (want we leren dat geen enkele motor een rendement van 100% kan hebben) en het lijkt erop alsof ze bij zo'n dubbele vraag niet gewoon nog een keer rustig de tijd nemen om de vraag te lezen (wat ook wel logisch is gezien ze allemaal tijd tekort komen).
Wat doen jullie? |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
15:31 uur
Rendement vind ik op grond van artikel 3.3 zeker verdedigbaar |
||