Vraag 14 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
24
april
2022,
21:59 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Vorselman
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
16:57 uur
(Bewerkt op: 17-05-2022 17:44)
Ik heb hier een leerling die als antwoord geeft: "vervliegen omdat het veranderd in gasvorm" (Inclusief de taalfout, maar daar hoeven we gelukkig niet op te beoordelen) Ik ben geneigd hier 0 punten voor te geven, vervliegen is niet hetzelfde als verdampen. Al zie ik wel weer in een woordenboek staan dat vervliegen het overgaan naar een damp is. En een damp is niet hetzelfde als een gas. Vreemd eigenlijk dat die overgang dan toch verdampen heet... Nu is een woordenboek niet leidend, maar de natuurkundige inhoud. Wat vinden jullie? |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
21:37 uur
Het eerste punt niet, want er wordt niks gedaan met smeltpunt en vloeistoffase. |
||
Door: Kortstra
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
22:48 uur
Volgens mij komt vervliegen uit de scheikunde waar het wordt gebruikt om sublimatie mee aan te geven. Dus in dit geval denkt de leerling dat het Tin vanuit de vaste toetsand meteen naar de gasvormige toetsand toe gaat. 2de bolletje is te proberen, 1ste bolletje zeker niet. |
||
Door: Vorselman
|
Datum:
Woensdag
18
mei
2022,
13:22 uur
Dankjulliewel. Het eerste punt sowieso niet, dat is helder. Het ging mij inderdaad om het tweede punt. Later kwam ik ook nog vervluchtigen tegen... |
||
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Donderdag
19
mei
2022,
14:33 uur
(Bewerkt op: 19-05-2022 15:06)
... |
||
Door: van Garderen
|
Datum:
Zondag
22
mei
2022,
11:30 uur
Maar is het niet zo dat leerlingen gewoon de vakbegrippen moeten leren en gebruiken? Zie syllabus: Specificatie De kandidaat kan: 1. het moleculaire model van materie gebruiken bij het verklaren van fasen en faseovergangen, vakbegrippen: gas, vloeistof, vaste stof, smelten, stollen, verdampen, condenseren, sublimeren; |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Zondag
22
mei
2022,
15:39 uur
(Bewerkt op: 22-05-2022 15:40)
Mee eens, maar 'vervluchtigen' is in ieder geval een synoniem en wordt ook binnen natuurkunde als vakterm wel gebruikt (maar het staat niet in de syllabus). Dat zou ik dan ook als alternatief goed antwoord zien voor het tweede bolletje (algemene regel 3.3), mits consequent met een eerdere opmerking over een overgang van vast naar gas. |