Vraag 17 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
24
april
2022,
21:59 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Monsees
|
Datum:
Maandag
16
mei
2022,
22:25 uur
Ik vind deze vraag een beetje dubieus. |
||
Door: Gerhard van Hunnik
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
17:17 uur
Ik vind het antwoordmodel te streng. Als je inzicht mist op E(mcd)=Ek+Ez dan mis je allicht ook score 2 of 3. Ik zou scorepunt 1 beperken tot rendement inzicht.
|
||
Door: Monsees
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
21:40 uur
Ik heb inmiddels een opmerking ingestuurd via het examenloket. |
||
Door: Kortstra
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
22:54 uur
Het lijkt me toch wel te verdedigen dat de nuttige energie zowel zwaarte als kinetische is. Immers MCD krijgt vanuit 'niets' een hoogte van 34 m (dus toename zwaarteenergie) en op die hoogte ook nog eens snelheid (dus toename kin. energie). Komt beiden uit de energie die het blok levert, dus moeten beiden in het rendementsverhaal mee worden genomen. |
||
Door: Michiel van Duin
|
Datum:
Donderdag
19
mei
2022,
20:38 uur
Ik ben het eens met Monsees. Het begrip rendement is volledig afhankelijk van wat je als nuttige energie omschrijft, en die essentiele informatie mist in de opgave. Ik hoop dat ik een leerling heb (ik heb de vraag nog niet nagekeken) die durft op te schrijven: rendement 0, want volstrekt nutteloze exercitie van deze stuntman. |
||
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
06:10 uur
Ik heb een leerling die schrijft op Ek = m g h en gebruikt deze ook om in beide situaties de zwaarte-energie te berekenen. De kinetische energie is uberhaupt niet berekent en daarmee vervalt 2e soweiso en hierdoor 1e en 4e ook (door opmerking CV).Kan de leerling het 3e scorepunt nog krijgen? |
||
Door: Dijksterhuis
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
09:26 uur
(Bewerkt op: 20-05-2022 11:07)
Eén fout in aanname kost direct 2 bolletjes. Waarschijnlijk vanwege 'substantiële vereenvoudiging'. Dus als een leerling laat zien dat hij snapt dat er met energie gerekend moet worden, beide vormen (Ez en Ek) beheerst en juist kan uitrekenen, maar dit alleen niet juist bij elkaar voegt (Ez vergeet bij McD), kan hij maar een 5,5 halen (even doorgetrokken). |
||
Door: Verhoeven
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
12:50 uur
(Bewerkt op: 21-05-2022 14:26)
Het ontbreken van wat nuttig is, maakt deze opgave onnodig lastig wat betreft oplossingsstrategie. In de tekst gaat het over versnelling en snelheid, dus is aan te nemen dat kinetische energie nuttig zou moeten zijn. Maar ook het spektakel dat hij op een zekere hoogte zijn parachute werpt kan de indruk wekken dat Ez het eindresultaat moet zijn... Daarvoor moet hij Ek van de stuntman alleen hebben... Dat is onmogelijk te bepalen aangezien zijn massa onbekend is. |
||
Door: Ruud Glas
|
Datum:
Zondag
22
mei
2022,
00:20 uur
Eens met Monsees. Daarbij vind ik de situatie erg talig geschetst. Die foto's voegen niets toe mbt het beter begrijpen van de som. |
||
Door: van Garderen
|
Datum:
Zondag
22
mei
2022,
11:38 uur
@ Erik ja mgh is toch gewoon gebruikt
En als een leerling voor de stunter alleen Ez gebruikt komt hij waarschijnlijk uit op 1 punt. Niet erg eerlijk |