Vraag 08

Vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 23 april 2022, 22:53 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jeroen Grijsen | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 13:15 uur

Is dit de 3e (completeer)punt waard:

h / (m * wortel[2 * Ek / m]) = h / wortel[2 * Ek * m]

Eigenlijk vind ik dat ze de m direct onder de wortel nog moeten kwadrateren en in de wortel moeten zitten. Temeer omdat de eindformule is gegeven. Dat is deze tussenstap:
h / wortel [m^2 * 2 *Ek / m]

Door: Ruben Koster | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 13:39 uur (Bewerkt op: 21-05-2022 13:40)

Volgens mij is die tussenstap niet nodig voor het completeren. Maar ja, dat is altijd het lastige bij een formule waar je naartoe moet werken, leerlingen kunnen soms heel snel gaan in hun stappen. Maar dan moet die stap wel gezet worden, want ik heb een leerling die links van het =-teken stopt en 'm dus niet nog even afmaakt. Dat is wel het completeerpunt dat dan mist.

Door: Ruben Koster | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 13:46 uur

En wat te doen met leerlingen die in plaats van p = mv gebruik maken van p = mc? Mag je daar het eerste bolletje voor geven, met de gedachte dat v = c?

Door: Martijn van Aken | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 16:06 uur

Daar zou ik bij deze som geen probleem in zien. Het gaat om de formule. c is een vorm van v.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 17:45 uur

@Jeroen: tuurlijk mag dat. Die stap is toch volkomen duidelijk? (Dat er ook leerlingen kunnen bluffen is waar, maar als je al zo ver gekomen bent heb je toch al heel wat goed gedaan.)

Door: Hutjens | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 18:45 uur

Hoe mag je gebruik van de formule voor kinetische energie scoren? Noteren, maar het vervolgens foutief omschrijven, is dat toch een punt voor het tweede bolletje?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 19:17 uur

Ik zou dan bol 2 wel geven, maar bol 3 (completeren) niet. De leerling ziet immers wel dat hij iets met de uitdrukking voor E_k moet, en daarmee verdient hij bol 2.

Lijkt lood om oud ijzer welk punt je afpakt, maar dat is het niet in de situatie dat er nog een fout wordt gemaakt bij het completeren.

Door: van der Meer | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 12:08 uur

ik worstel een beetje mee dat als een leerling het antwoord in 4 sign cijfers opschrijft maar er zijn maar twee sign cijfers in de gegevens.

Er wordt bij deze vraag niet om significantie gevraagd.

Dus geef je in die situatie wel het completeerpunt?

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 16:44 uur

In de syllabus staat: "In vragen waar significantie niet in een bolletje is opgenomen, mag een fout in de significantie niet aangerekend worden."
Dus: ja, je kunt hier het completeerpunt geven. 

Door: van der Meer | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 19:17 uur (Bewerkt op: 26-05-2022 19:17)

Jacco, thanks.

Dat heb ik dus gedaan, maar het is zo vervelend als dan later een 2e corrector overal punten van af moet gaan halen.