Vraag 09 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zaterdag
23
april
2022,
22:53 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Donderdag
19
mei
2022,
21:50 uur
Afleiden met behulp van een figuur waar ze eigenlijk bedoelen de formule die erbij hoort. Deze formule heeft ook nog een keer geen nummering terwijl ze er eigenlijk naar refereren. Waarom niet gewoon afleiden met behulp van (1,5) en (2)? De afleiding is voor de leerlingen al moeilijk genoeg. Ik heb nog geen leerling gezien die dit goed doet. Als ze hier al iets doen vullen ze gewoon En in voor C/R². Het begint een beetje zeurderig van mij te worden maar we verwachten aan de ene kant dat leerlingen bij elke vraag de context weer rustig lezen maar aan de andere kant krijgt niemand het examen af omdat het veel te lang is. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Donderdag
19
mei
2022,
22:34 uur
Die ongenummerde formule gaat over hoe Enul is opgebouwd uit de energieën van elektron en gat. Wat je uit de figuur moet halen, is dat Ef = Egap + Enul en die formule is nergens als zodanig gegeven. Het is inderdaad een hoop lees- en bladerwerk, 4 hele pagina's voor 5 vragen... |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
12:30 uur
Wat ik lastig vond aan deze opgave was, mag ik voor n^2 gewoon 1^2 invullen; of moet ik 2^2 -1^2 doen? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
12:38 uur
Zie de alinea onderaan p. 7: het e/g-paar zit in de grondtoestand en valt van daar uit terug naar 0. Je komt dus vanuit de Enul met n = 1. |
||
Door: Carin Heere-Alkemade
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
13:21 uur
Ik heb (eindelijk) iemand die Ef=Egap + Enul, elektron opschrijft. Niet helemaal goed natuurlijk maar de opsplitsing van Enull in Enul elektron en Enul gat komt bij bol 3 aan de orde. |
||
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
15:10 uur
Leerlingen leren dat opgesloten deeltjes vanuit een aangeslagen toestand kunnen terugvallen naar de grondtoestand. Dat is de toestand met de laagst mogelijke energie, vandaar de naam. Dat er in deze opgave vanuit de grondtoestand nog een foton uitgezonden kan worden is lastig te begrijpen voor de leerlingen. |
||
Door: Scheinowitz
|
Datum:
Woensdag
25
mei
2022,
10:19 uur
Ingewikkelde vraag, nauwelijks gescoord. Kwantum is al lastig genoeg, moet het dan met zo een tekst en ingewikklede schema waarmee men met twee deeltjes rekening moet houden? Concreet: Ik heb een aantal leerlingen dat leiden af C voor een deeltje (C = h^2/8mR^2) en vervolgens voor m invullen de effectieve massa van elektron en gat samen (m = m_e + m_g). Ik neig dit als goed gecompleteerd te beschouwen. Wat is hierover jullie mening? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
25
mei
2022,
11:29 uur
Dat kost ze bij mij alleen de afleiding, niet het completeren van de berekening. Als bij vraag 1 rechtstreeks optellen of het gemiddelde nemen niet als aanzienlijk eenvoudiger wordt gezien dan kwadratisch optellen (zie verslag landelijke bespreking), dan vind ik hier gewoon optellen niet aanzienlijk eenvoudiger dan reciproken optellen. |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Woensdag
25
mei
2022,
17:30 uur
En wat te denken van leerlingen die de afleiding niet voor elkaar krijgen. Die missen dan ook de berekening van C. Hou eens op met die "voer de volgende opdrachten uit"-vragen. Splits ze op zodat doorrekenfouten voorkomen kunnen worden! |