Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 23 april 2022, 22:54 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Erik van Beek | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 11:41 uur (Bewerkt op: 25-05-2022 11:41)

Let op: volgens de publicatie over significantie (link) hoef je constanten niet perse op te zoeken in het juist aantal significante cijfers (hier 3) als je geen punten kunt krijgen voor het opzoeken van de constante. In dit geval is rekenen met een waarde van 2,9E-3 dus gewoon goed. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 28 mei 2022, 08:41 uur

Maar áls een leerling rekent met 2,9*10-3, dan is het juiste aantal significante cijfers van het eindantwoord ook 2 cijfers geworden. Uit de publicatie waar jij naar verwijst wordt volgens mij niet helemaal duidelijk of we het dan ook zo moeten beoordelen. 

Door: Erik van Beek | Datum: Zaterdag 28 mei 2022, 13:32 uur (Bewerkt op: 28-05-2022 13:36)

Daar kan ik mij in vinden. Soms staat er echter nog een tussenantwoord waaruit blijkt dat ze wel meer significante cijfers hebben ingevoerd in de rekenmachine. In dergelijke gevallen reken ik het gewoon goed. In gevallen waar geen tussenantwoorden staan of duidelijk is dat met 2,9 gewerkt is, moet volgens de publicatie over significantie in de NVON (link) het eindantwoord inderdaad in 2 significante cijfers gegeven worden.