Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 23 april 2022, 22:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Simon Kronemeijer | Datum: Zondag 22 mei 2022, 16:38 uur

Wel bizar veel leerlingen die het bètadeeltje links zetten. Begrijp niet helemaal waarom... Snelle manier om bolletje 1 en 2 te verliezen.

Door: Martijn van Aken | Datum: Maandag 23 mei 2022, 15:28 uur

Hier ook... 
Dat is toch dezelfde fout (in consequentie) 2x aanrekenen in één som?
Ik reken Zr-90 + e- -> Y-90 dus 2 punten.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 23 mei 2022, 15:35 uur

Volgens het cv is het toch echt maar één punt waard...

Vraag neerleggen bij het loket?

Door: Ruben Koster | Datum: Maandag 23 mei 2022, 20:46 uur

Daar heb ik er ook veel van, die bèta aan de verkeerde kant zetten. In eerste instantie had ik het ook maar 1x fout gerekend, maar als ik de vakspecifieke informatie erbij pak, dan staat daar het volgende:

Als een leerling een foutieve notatie in een vervalreactie consequent toepast in een vraag, hoeft deze fout slechts een keer aangerekend te worden conform algemene regel 5 uit het correctievoorschrift.

Met 'een foutieve notatie' zal het omdraaien van atoomnummer en massagetal mee bedoeld worden, gezien ook de voorbeelden ter verduidelijking. Dus daarmee moet het nog steeds 2x fout gerekend worden. Maar dan nog vind ik het knullig dat wanneer een leerling bèta aan de verkeerde kant zet, dat meteen 2 punten kost. 

Door: Simon Kronemeijer | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 14:18 uur

Examenloket gevraagd, maar ze willen geen antwoord geven. Standaardtekst.

"Wij gaan uit van uw professionaliteit als corrector, waarbij u het correctievoorschrift als bindend voorschrift hanteert; wij geven alleen correcties/aanvullingen op het correctievoorschrift. Het is aan u en uw tweede corrector om vanuit uw professionaliteit te beoordelen of antwoorden die door kandidaten gegeven worden, vallen onder de strekking van het correctievoorschrift, eventueel met in achtneming van algemene regel 5." 

Door: Martijn van Aken | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 23:43 uur

Dan beroep ik me op:
3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel;

 

één fout dus 2 van de 3 punten.

Door: Martijn van Aken | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 23:50 uur

 

@Ruben.. heb je gebeld? Want ik heb diverse vragen / opmerkingen / klachten via examenblad.nl gesteld, en nog geen enkele reactie.

Ik heb me rot gezocht op het cvte, maar had dus niet op 'examenloket' gezocht. Als je op het CVTE naar contact zoekt verwijzen ze naar examenblad.nl

Ik zal mijn opmerkingen (maar dan over de vraag van de lichtsnelheid en de achtelijke grafiek met die vier stippelgrafieken in één) nog een keer daar stellen.

 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 28 mei 2022, 10:20 uur

Dat het bètadeeltje links van de pijl ook automatisch het tweede bolletje kost, is misschien zuur, maar wel in lijn met de correctievoorschriften van de afgelopen twintig jaar. Het zou vreemd zijn als we daar dit jaar opeens tegen het c.v. in zouden gaan, waar in het tweede bolletje toch echt geen ruimte gelaten wordt om Zr goed te rekenen. Ook bij een alfadeeltje rechts, ipv bèta, mogen we bij het tweede bolletje niet opeens een Nb-94 links van de pijl goed gaan rekenen. 
We kunnen het met zijn allen oneens zijn met deze strengheid, maar dat betekent niet dat we het c.v. mogen 'overrulen'. 

Er is ongetwijfeld een reden waarom dit altijd zo streng wordt toegepast. Die toelichting zou ik wel graag een keer horen/lezen. 

Door: Jaap Venema | Datum: Zaterdag 28 mei 2022, 10:33 uur

Eens met Dankers. Dit is al jaren zo de praktijk. Dit goed te trainen onderdeel wordt dan misschien zwaar bestraft bij een 'kleine' fout. Bedenk dat er ook ontzettend veel leerlingen vrijwel gratis drie punten krijgen. De vraag waarvan je wist dat zou komen.

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 28 mei 2022, 10:48 uur

Ik neem aan dat een "=" ipv een pijl ook beschouwd moet worden als notatiefout en dus ten koste gaat van het eerste punt dat anders gegeven had kunnen worden?