Vraag 17

Vraag 17

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 23 april 2022, 22:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Carin Heere-Alkemade | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 19:49 uur

Annihilatie? Misschien niet realistisch maar kan de lln dat weten?

Door: Faas | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 19:51 uur

ik heb er ook 2 of 3 dat hier noemen.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 20:50 uur

Maar de gammastraling moet uit de bron komen. Waar in de bron zitten dan de positronen waarmee geannihileerd moet worden?

Door: van Dijk | Datum: Zondag 22 mei 2022, 13:03 uur

Eens met Garmt. Straling moet uit de bron komen staat in CV. Annihilatie vindt "ergens onderweg" plaats, niet in de bron. 

Door: Bax | Datum: Zondag 22 mei 2022, 15:56 uur

Elektronenvangst of Auger-effect?
Een leerling schrijft: 'Er is een elektron naar een lagere toestand gevallen, waarbij een gammafoton vrijkomt'.
Of ga ik hierin te ver :-) ?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 22 mei 2022, 16:11 uur

Dat heb ik ook een paar keer gezien. Geïnspireerd door het Bohrmodel. Alleen krijg je daar nooit fotonen in de energierange van gammastraling uit, en dat zouden ze moeten weten. Ik reken het fout.

Door: de Kruif | Datum: Zondag 29 mei 2022, 20:10 uur

In de tekst staat dat er geen gammastraling vrijkomt. 

Berekeningen aan het massadefect:

massadefect = 1,89E-3 u --> 1,7605 MeV.

Ekin van het betadeeltje is volgens BiNaS 0,6 MeV, dus blijft er minimaal 1,1 MeV over.

Ekin van dochterkern is verwaarloosbaar mbv van impulsbehoud.

Volgens BiNaS is de energie van één van de gammafotonen bij positron-elektron-annihilatie is 0,51 MeV. Dit noemen wij een gammafoton en is een foton van 1,1 MeV ook een gammafoton.

Dan moet er toch wel gammastraling vrijkomen? Ik ben geen kernfysicus dus wie kan mij helpen waar ik nog stappen mis. Als ik die namelijk niet mis kan volgens mij de opmerking in de tekst over de gammastraling als een aanname beschouwd worden en is een antwoord over dat de gammastraling bij het verval vrijkomt wel goed. Daarnaast is een bij vraag 16 opgeschreven gammafoton niet fout.

Wie helpt mij???

Hartelijke groet van Martin van Gemeren

 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 30 mei 2022, 17:03 uur

Er is geen "de" energie van het bètadeeltje, het is een verdeling van mogelijke energieën. Dit continue energiespectrum (met bijbehorende "ontbrekende" energie) is precies het probleem dat Pauli tot zijn wanhopige hypothese bracht: het bestaan van het neutrino. Hoeft dus geen gammastraling aan te pas te komen!