Vraag 18 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zaterdag
23
april
2022,
22:56 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ade Hoekstra
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
21:30 uur
(Bewerkt op: 20-05-2022 21:32)
gewist, sorry |
||
Door: Ade Hoekstra
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
21:31 uur
(Bewerkt op: 20-05-2022 21:32)
|
||
Door: Enzo Meijer
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
17:13 uur
Om correct de richting van het magneetveld te bepalen heb je zowel inzicht nodig van de richting van v (of I) én van de richting van de lorentzkracht. 2 punten zouden dan alleen mogelijk zijn met 1e en 2e bolletje. Een combinatie van 1 en 3 of 2 en 3 kan niet. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
17:53 uur
Je kunt bijvoorbeeld de negatieve lading over het hoofd zien. "De stroom gaat omhoog en de kracht staat naar achteren. De veldlijnen lopen volgens de rechterhandregel dus van links naar rechts, de noordpool zit bij L" is bol 2 en 3 waard. |
||
Door: Faas
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
18:10 uur
(Bewerkt op: 21-05-2022 19:52)
Ik heb leerlingen die de situatie anders opgevat hebben (eerlijk gezegd ik eerst ook....): die hebben de sensor en de bron omgedraaid. Zie zeggen bijvoorbeeld dat de betadeeltjes horizontaal aankomen en naar beneden worden afgebogen. En doen dus alles omgedraaid. Ze hebben alles prima gesnapt, alleen een leesfout gemaakt. Kan je dan toch 3 punten geven? Volgens mij voldoet zo'n leerling aan alle 3 de bolletjes. Ik ben geneigd om toch 3 punten te geven. edit: ondertussen al 3 leerlingen die dit hebben omgedraaid, en ik ben nog maar op de helft vd klas. |
||
Door: Bax
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
22:04 uur
(Bewerkt op: 21-05-2022 22:05)
Bij mij ook meerdere. Zou het komen omdat in de opgave ervoor - over warmtestraling - de bron juist horizontaal zat? Ik reken het overigens gewoon fout. Zowel bij fig 1 als bij fig 2 staat het duidelijk vermeld. |
||
Door: Vermeulen
|
Datum:
Zondag
22
mei
2022,
16:24 uur
(Bewerkt op: 22-05-2022 16:25)
Ik heb (nu al) twee leerlingen die de juiste stroomrichting (electronen omhoog, dus I omlaag) aangeven, NIETS zeggen over de richting van FL, maar wel op je juiste richting van B en ook de juiste plaatsing van N komen. Je kunt dat niet consequent noemen, maar impliciet moet die FL er wel zijn geweest zou ik zeggen. Ik dacht naar 2 punten, waarbij ik het tweede punt dan niet toeken. Mee eens ? |
||
Door: Vermeulen
|
Datum:
Zondag
22
mei
2022,
18:00 uur
(Bewerkt op: 22-05-2022 18:01)
De onkunde om in woorden correct F, I en uiteindelijk B te beschrijven in plaats van een paar pijltjes in een tekening te zetten (wat ze helaas niet uit zichzelf doen) kost naar mijn idee mij vele leerlingen punten die ze eigenlijk wel verdienen. Best jammer. |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Zondag
22
mei
2022,
18:39 uur
Zoveel witruimte op de bijlage die hier heel handig had geweest.om het plaatje te plaatsen en de leerlingen uit te nodigen hier in te tekenen. |
||
Door: Ruud Glas
|
Datum:
Dinsdag
24
mei
2022,
23:54 uur
Lln heeft de GM-sensor als vron gezien. Hierdoor de stroomrichting verkeerd maar vervolgens correct doorgeredeneerd. 2p lijkt mij op zijn plek toch. |