Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 23 april 2022, 22:57 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Martijn van Aken | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 17:54 uur

De fameuze 6-punts vraag. Laatste deel vraagt voor groot deel zelfde vaardigheden als vraag 25.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 10:50 uur

Hoe expliciet moet de afstand genoemd worden voor bol 5? "Toon II heeft een kleinere golflengte" vind ik ook goed genoeg, zeker in combinatie met de tekening eerder in deze 6-punter.

Door: Pruim | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 11:27 uur

Wat als je gewoon weet dat bij open gat er een B ontstaat en die tekent bij witte rondje, en je verder niets doet? wel/niet 4e bolletje ?

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 12:30 uur

@Martijn: helemaal mee eens. Dit is een beetje een vreemd. Krijgen we volgend jaar een 10-punts vraag met 4 verschillende onderdelen die makkelijk te scoren zijn? Bij een 5-puntsvraag verwachtte ik altijd dat je flink wat werk moest doen maar dat is blijkbaar dus losgelaten.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 12:51 uur

@Pruim: geen 4e bol, daarvoor moet je ook de berekening completeren.

Vreemde opdracht dit. Dat de buik "ergens in de buurt van het gat" zit staat al in de tekst, vervolgens moet je een hoop gaan rekenen, en dan zet je een dikke vette letter B waarvan de afmetingen groter zijn dan enig verschil tussen "bij het midden van het gat" en "aan de rechterrand van het gat".

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 14:01 uur

Bolletje 3 'gebruik schaalfactor'.

kan die ook gescoord worden op gebruiken op een 'verkeerde' afmeting? Leerlingen die de hele buis opmeten, keer 2 doen en dan zeggen dat de hele buis dus die lengte heeft? 
men heeft de schaalfactor dan goed begrepen én gebruikt....

Door: Harten | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 16:05 uur

Het is jammer dat de fluit 2 gesloten uiteinden heeft en dat er alleen een knoop ontstaat aan de kant van het gesloten gat. Een enkele leerling geeft een knoop aan aan beide gesloten uiteinden en dan wordt de fluit weer heel symmetrisch.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 17:54 uur

@Hermine

Lijkt me prima.

Door: Aernout van Rossum | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 12:10 uur

Kan bol 4 (Compl) gegeven worden zonder bol 1? Maw lln meten een lengte en doen dan een lambda berekening en tekenen B overeenkomstig.

Door: Thomas Breebaart | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 14:42 uur (Bewerkt op: 27-05-2022 14:43)

@Aernout
Onjuiste geluidsnelheid kost bol 1, maar completeren kan wel. Zelfde geldt voor v = λ/ f of f/λ. Hoewel bij een onjuiste formule waarschijnlijk ook een extreme positie van van B zal volgen...

Ik vind 'een lambda berekening' wel vrij soepel klinken voor het completeren