Algemeen VWO Scheikunde examen

Algemeen VWO Scheikunde examen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:04 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 16 mei 2022, 19:50 uur

Hoi allemaal,

Ik had erg het idee dat ik het een examen vond waarvan ik denk dat een N-term eindelijk eens onder de 1,5 kan komen.

Wel wat saai en basaal, hier en daar. Weinig verrassend, waar ik dan toch altijd een beetje op hoop. Rubberverhaal komt uit een oude doos en komt in iedere methode wel een beetje voor (al is het maar omdat het een onderdeel van de syllabus is). Het rekenwerk weinig stappen, maar veel hetzelfde.

Qua tijd vond ik het ook niet slecht. Wel lang en al mijn leerlingen die het vak serieus nemen (dus niet die ene die zijn duim noodzakelijkerwijs al ingezet heeft) zaten tot het einde. Maar dat is denk ik ook een gewenning bij Scheikunde. Want ik vond het niet erg veel.

Weet dus nog niet of ik er nou een slecht of goed gevoel over moet hebben.

Wouter

 

Door: Bert Keegstra | Datum: Maandag 16 mei 2022, 19:53 uur

Van mijn leerlingen kreeg ik positieve reacties "Het was goed te doen en niet te lang."

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 14:06 uur

Enkele van mijn leerlingen gaven aan dat ze het moeilijk vonden.

Maar de meesten vonden het te doen.

Ook niet te lang (en niet te kort).

Zelf heb ik de indruk dat dit een prima examen zou zijn voor een N=1,0. Maar, door Corona-achterstanden vind ik een iets hogere N-term wel logisch.

(maar ook echt alleen daarom)

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 22:59 uur

Het verslag van de landelijke NVONbespreking van het vwo-examen scheikunde is beschikbaar!

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 10:33 uur

N=1,0?? Nope, echt niet. Daarvoor strookt het CV te vaak niet met de vraag. 

En de lengte lijkt aardig, maar ik heb behoorlijk wat N staan of nul wanneer enkel even de input samengevat wordt op het blaadje. Hier loopt dus iets mis. Ik doorzie niet helemaal waarop dit mis gaat, maar het gaat wel mis. 

Ik vind het gebruik van dikgedrukte tekst in de opgaven trouwens storend. Ik ben misschien ook nog van de oude stempel, die dikgedrukt schreeuwen vindt in plaats van KAPITAAL.

Maar waarom is het dikgedrukt? Welke luiheid creëert dit? Wat als komend jaar niet dikgedrukt, is het dan niet erg als er overheen gelezen wordt (trouwens, waarom is dan coderende niet dikgedrukt...ja, dit was mijn eigen foutje in het CE. Maar dat is wel mijn eigen foutje geweest, niet omdat er niet genoeg nadruk op lag in de tekst, vind ik). Maar schijnbaar vindt de toetsenmaker dat hij daar een verantwoordelijkheid heeft. Dat begrijp ik niet.

Jullie?

of "JULLIE"??