Vraag 05

Vraag 05

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:05 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 11:47 uur

Hoe expliciet moet de term evenwicht hier genoemd worden? "Cyanopiridine reageert met water, waardoor de reactie naar DMC en H20 blijft verlopen omdat het water weg reageert.." Te vaag voor 2p maar wel soort van notie van aflopend dus 1p ?

 

Door: Erik Rotman | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:39 uur

Mag je bij deze vraag toch een punt toekennen als het argument niet juist is? De leerling geeft aan dat daardoor het evenwicht naar rechts verschuift en dus de concentratie DMC toeneemt.

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 13:10 uur

Ik heb al 5 leerlingen gehad die zeggen dat : "door de toevoer van cyanopyridine reageert cyanopiridine met water waardoor DMC niet kan terug reageren met water tot beginstoffen. Hierdoor neemt de praktische opbrengst van DMC toe en de rendement ook". Géén evenwicht genoemd maar wel verband gelegd tussen omkeerbarereacties/evenwicht en rendement.... 

Door: Belgraver | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 13:24 uur

@ Leticia Pezzi Martins Loane : lijkt mij voldoende. Als er over "geen reactie terug" wordt geschreven is daarmee evenwicht schuift naar rechts voldoende beschreven lijkt mij.

Door: Siewertsen | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 14:33 uur

Voor 1e bolletje hoeft evenwicht volgens mij niet genoemd te worden. Dat is in het voorbeeld antwoord namelijk ook niet het geval. Noemen dat het water er niet meer is lijkt me genoeg voor eerste bolletje.

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 16:34 uur

@Siewertsen eens, uit het voorbeeldantwoord blijkt m.i. dat bolletje 1 gaat om het herkennen dat cyanopyridine wordt toegevoegd omdat het met water reageert. Bolletje 2 is dan het effect daarvan op het evenwicht.

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 07:51 uur

Er staat al in de vraag dat er geen water de reactor verlaat. Dus er moet wel iets gezegd worden over het niet terug gaan vd reactie oid om *1 te scoren.