Vraag 17 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
24
april
2022,
22:08 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bleeker
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
10:52 uur
KUn je de derde bol beschouwen als uitrekenen van pH? Sommige leerlingen komen heel creatief aan een waarden voor de H+ concentratie en kunnen dan best goed een pH uitrekenen. Dan zou je deze bol dus kunnen toekennen. |
||
Door: Wilke
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
13:53 uur
Volgens mij hoort de berekening van [H+] hier ook bij. |
||
Door: de Kruif
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
14:15 uur
Ik zit hier ook mee, als ze geen idee hebben van wat je met 9 en 1 moet missen ze terecht bolletje 2 en kunnen ze daar ook niets zinnigs mee uitrekenen, is -log van hun berekende [H+] dan nog "rest van berekening?" of kost niets met 9:1 weten te doen 2 punten?? |
||
Door: Inge Roos
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
22:37 uur
Ik heb het 3e bolletje wel gegeven als ze de [H3O+] uitrekenen zonder dat ze die 0,9/0,1 verhouding gebruiken (vaak doen ze alleen de 0,9 namelijk). En dan met die [H3O+] op de juiste manier de pH uitrekenen. Als ze het op een totaal verkeerde manier doen, om toch een pH te kunnen berekenen en zo het 4e bolletje te scoren, krijgen ze die 3e bol natuurlijk niet... Ik kijk dus echt wel of het een zinnige berekening is... |
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Woensdag
18
mei
2022,
19:51 uur
Moet een leerling persé ~COO- en ~COOH schrijven in de evenwichtsvoorwaarde, of mag Z- en Z ook |
||
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Woensdag
18
mei
2022,
20:25 uur
Ik heb alles goedgerekend waaruit blijkt dat het een zuur en zuurrestion is (HZ, Z-; "zuur", "zuurrest"). |
||
Door: Muller
|
Datum:
Donderdag
19
mei
2022,
15:22 uur
(Bewerkt op: 19-05-2022 19:43)
Wat met leerlingen die dus dat 9/1 niet snappen en dan iets in de zin doen van "stel c is ..." en dan H3O+ uitrekenen via de abc-formule en de pH. Bolletje 3 wel of niet gescoord? |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Donderdag
19
mei
2022,
21:36 uur
Ja, ik kan daar niet iets tegenin brengen. Misschien dat de leerling moet weten dat dit geen CE stof is..maar dan heb ik het wel gehad. |
||
Door: Lindenberg
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
15:57 uur
pH = -log 1,4.10-6 = 5,85, maar pH = -log 1,44.10-6 = 5,84 En nu? |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
16:29 uur
"Het is gebruikelijk om tussenantwoorden niet af te ronden of af te ronden op één significant cijfer méér dan in het eindantwoord vereist is. Als een leerling tussentijds afrondt op het juiste aantal significante cijfers, kan dat een (kleine) afwijking in het eindantwoord geven. Dit wordt de leerling niet aangerekend."
Dus dan mag het. Het is niet gebruikelijk, maar wel binnen de regels. |