Vraag 20

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:44 uur

Ik zou juist het derde bolletje niet geven. Want de peptidebinding is dan niet zoals volgt uit de code, en dus niet juist. 

Door: Muller | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:46 uur

Dat zou ik dan juist als doorrekenfout zien.

Door: Dorota Stefanowicz | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:54 uur

@Muller - dankjewel voor de tip!

Door: Dorota Stefanowicz | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:54 uur

@Muller - dankjewel voor je tip!

Door: Gertien Smits | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 12:27 uur

Ik heb een leerling die in vraag 19 niet het stopcodon aftrekt (dus 364 aminozuren incl. stopcodon). Deze leerling tekent hier een open uiteinde achter de proline (kringeltje). Is dat "consequent doorredeneren uit vraag 19?

Door: Schaareman | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 13:45 uur

Het probleem is hier dat vraag 19 en 20 volledig stapelen. Ik heb altijd gedacht dat zo´n stapeling niet wenselijk was (diplomatiek gezegd). Eigenlijk is vraag 20 volledig onmogelijk als je 19 niet snapt.

Als een leerling bij 19 geen idee heeft en bij 20 "random" 2 aminozuren opschrijft, wel met de notie dat het de laatste 2 zijn is het dan niet zwaar oneerlijk dat het eerste bolletje nooit meer gescoord kan worden?

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 16:34 uur

Dat ben ik met je eens. Ik vind ook dat dit gewoon een zespunts vraag had moeten zijn. Want het is wel echt een VWO-vraag. Past goed binnen het programma.

Of het aantal gewoon eruit gooien en niet combineren. 

Door: van der Heide | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 14:07 uur

Ik heb een leerling (NT-profiel) die vraag 19 niet heeft begrepen en daar geen punten heeft gescoord.
Bij vraag 20 bepaalt hij keurig het stopcodon en doet verder alles goed. (4 pt).
Mag ik de leerling voor vraag 19 een punt toekennen omdat hij in vraag 20 het stopcodon op de juiste manier vaststelt?

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 14:55 uur

Zeer begrijpelijk om in retrospect een punt voor 19 te willen geven maar ik denk niet dat dat de bedoeling is...

Ik kom er nu achter hoe sommige leerlingen kennelijk hebben geredeneerd... omdat er RECHTS ... (puntjes) staat lezen ze de code van RECHTS naar LINKS af ipv andersom. Dit levert bij 19 snel 0p op want hoe bepaal je dan het stopcodon, en als je dat doet kom je op een breukgetal voor het nummer van het aminozuur.. dat kan niet.

Maar... nu de consequentie van een superstapelvraag zoals dit. Wat is DAN het consequente gevolg van de fout bij 19... alleen als ze alle codes van rechts naar links lezen? Fijn zo'n stapelvraag...