Algemeen HAVO Scheikunde examen

Algemeen HAVO Scheikunde examen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:19 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Maandag 23 mei 2022, 20:57 uur

Na het VWO-examen (dat me alles meeviel), vond ik dit een lastig HAVO-examen.

Met relatief veel vragen die wat vaag geformuleerd zijn (wat wíllen ze hier nu eigenlijk......) en ook wel wat flauwe strikvragen, of vragen met kleine elementen erin waarvan ik vrij zeker weet dat m'n leerlingen er overheen zullen lezen.

Zoals vraag 5 (waar water in de vraag staat, maar ook in de reactievergelijking, maar het gaat om hexaan in water, terwijl dat (net als dodecaan) een koolwaterstof is die niet in water oplost.....)

En vraag 9 met twee tegengestelde antwoorden, die wel allebei goed zijn. 

En een energieberekening (11) met lastige coëfficiënten. 

Volgens mij een hele kluif.

 

 

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 11:37 uur

Eens. Ik zat hem zelf te maken en vroeg me geregeld af: wat willen ze nou dat ik antwoord?

Met sommige vragen zullen VWO'ers ook de nodige moeite hebben gehad!

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 15:01 uur

Ik vond hem inderdaad iingewikkelder gesteld dan VWO, maar wel weer meer spreiding. Onderwerpen waren aardig, benadering ook wel leuk. 

Maar de vraagstellling....AAAAHHHHH. Wat moet ik met die vraag 1 bijvoorbeeld....welk antwoord is gevraagd? Ik was een half kantje kwijt. En dat is een paar keer. Rare vragen.

ik ga zo nakijken en wel zien. Zal per vraag vast leuke vragen en feedback kunnen geven.

 

Tot straks,

Wouter

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 22:01 uur

Het verslag van de landelijke examenbespreking staat nu op de site

Door: Corné Louwen | Datum: Zondag 29 mei 2022, 13:34 uur

Ik heb twee algemene vragen waar ik even mee zit en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

1) stel een leerling noteert per ongeluk de index verkeerd,bijvoorbeeld bovenaan i.p.v. onderaan en de opgave levert drie punten op, waarvan het tweede score punt de formule met de fout geplaatste index en het laatste punt uitsluitend bij de juiste formules kloppend gemaakt (wat de leerling gewoon goed doet. Geven jullie dan twee of maar 1 punt? (Voorbeeld bij vraag 3 in het examen)

2) stel een leerling draait de reactievergelijking om. Verliest deze leerling dan direct alle punten? Of zou je 1 punt van het aantal te behalen punten afhalen?

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 30 mei 2022, 14:27 uur

1. Ja, dit kost gezien het CV twee punten. 

2. Dat ligt toch echt wel aan de vraag. Als helemaal uitgelegd wordt hoe het verloopt, kan dit zomaar al je punten kosten.