Vraag 02

Vraag 02

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:26 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Maandag 23 mei 2022, 18:51 uur

Zo jammer.... ik heb al best veel leerlingen die hebben die vraag gelezen als: laat hierbij 2 losse moleculen glucose afsplitsen en negeer de rest.... 

In de CV staat: als een tweede structuurformule van glucose is getekend ipv de coef 2, dit hier goed rekenen.... maar vervaalt dan bolletje 3 (oftewel het polymeer gedeelte) of is dit aanvullend?

 

Door: Luc Bonten | Datum: Maandag 23 mei 2022, 19:31 uur

Een reactievergelijking moet in beginsel altijd kloppend zijn, dus als leerlingen het restant van de polymeerketen niet hebben dan scoren ze niet het 3e bolletje.

Door: Marjola Maas | Datum: Maandag 23 mei 2022, 19:56 uur

Bij mij ook nauwelijks leerlingen die het restant van de keten noteren ( en degenen die het wel doen missen weer 1 glucose...)

even vraagje:

Mogen de leerlingen ook de verkorte notatie gebruiken van Binas voor glucose? Of is dat niet voldoende voor "structuurformule"?

Door: Bert Keegstra | Datum: Maandag 23 mei 2022, 20:57 uur

verkorte notatie zou ik goed willen rekenen

Door: Muller | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 11:32 uur

Wat doen bij andere orientatie OH-groep in glucose? CV geeft het 2e isomeer wat in Binas staat en die je ook opmaakt uit de opgave. Maar sommige leerlingen pakken uit Binas het 1e glucose-molecuul met rechts de OH-groep omlaag.

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 11:39 uur

Op de Havo leren we ze niets over ruimtelijke structuren, cis-trans etc. Dus ik zou het gewoon goed rekenen.

Door: Siewertsen | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 13:24 uur

de tweede opmerking is helder over de oriëntatie: Niet beoordelen.

Door: Tobias Schrama | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 15:15 uur

Syllabus bijlagen laat alle correcte manieren zien dus verkort mag. Maar wel opletten dat OH-   fout is (binding naar de H niet O)

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 19:42 uur (Bewerkt op: 25-05-2022 09:39)

Nou, ik vond het vervelende werkverschaffing, dat overtekenen. Maar het is iin elk geval een duidelijke vraag met een duidelijk CV, volgens mij.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 20:54 uur

Ook een leuke. Leerling laat het uiteinde van cellulose met één watermolecuul reageren waarbij een cellulose ontstaat (met juiste structuurformule volgens 3e deelscore) waar een disacharide wordt afgesplitst. 1e deelscore wel, 2e deelscore niet en 3e deelscore weer wel. Bij die laatste staat alleen elementbalans juist, dus niks over dat alle formules goed moeten zijn.